Steven Spielberg lanceert Kuifje in Brussel
Lees ook: Kuifje in Brussel
De grootste avonturen beginnen op de vlooienmarkt in de Marollen. Dat weet elke ket. Dat weet de regisseur van. E.T., Indiana Jones en Schindler's list. Steven Spielberg laat zijn adaptatie van de bekendste strip van Hergé beginnen op de vlooienmarkt op het Vossenplein.
Vooraleer Kuifje door een modelboot te kopen een wervelend avontuur start, laat de onverschrokken reporter zich portretteren. Die straattekenaar lijkt als twee druppels water op Georges Remi, alias Hergé. Spielbergs respect voor de Brusselse striptekenaar is groot.
Update overbodig
Op de persconferentie in Hotel Amigo die vooraf ging aan de wereldpremière van The adventures of Tintin: the secrect of the Unicorn in de Eldorado-zaal van de UGC De Brouckère, sprak Spielberg liever over Hergé dan over de spitstechnologie, het performance capture process, die er aan te pas kwam om Kuifje en co te animeren.
"Belangrijk is niet hoe de film gemaakt werd. Belangrijk is dat er een film is, een film gebaseerd op de boeken van Hergé, een grote kunstenaar, een grote illustrator, een grote schrijver. Ik ben opgewonden en vereerd dat mijn film hier in de geboorteplaats van Kuifje en Hergé voor het eerst vertoond wordt. Dit is Kuifje thuisbrengen."
Net als in de strips wordt Brussel in de film niet gespecificeerd als de thuisstad van Kuifje. Veel research naar locaties heeft Spielberg niet moeten doen. "De persoon die voor ons de research gedaan heeft, heet Hergé. Hij heeft het grootste werk verzet. Wij hebben gewoon al zijn illustraties verzameld en analyseerden vervolgens bijvoorbeeld de straten. Dat konden Belgische straten zijn of straten in andere landen. Zoals jullie wellicht weten was Hergé geen ervaren reiziger. Hij viel vaak op magazines terug, de National Geographic met name, om zijn horizon te verbreden. Wij hebben zelf geen nieuwe wereld gecreëerd. Wij baseerden ons op de wereld die Hergé reeds creëerde in zo'n 200 miljoen boeken."
Kuifje veramerikaniseren of nog gruwelijker, Kuifje updaten is nooit een optie geweest, ook al is Kuifje in se een vrij kleurloze, eentonig brave held. "We hebben nimmer overwogen om het soort van badkamerhumor te gebruiken dat de voorbije 15 jaar populair werd in de cinema. Kuifje is simpelweg geen deel van die wereld van vandaag. Daarom hadden we er geen enkele moeite mee om een update van Kuifje voor een tienerpubliek uit de weg te gaan. Kuifje staat voor zuiverheid. Rond hem lopen exotische personages. Het verbazingwekkend contrast tussen de scout Kuifje en de zotte mensen in zijn leven, is voldoende entertainend. Daar moet je geen schep bovenop doen."
Het opwindend telefoontje
Spielbergs plannen om Kuifje te verfilmen dateren van de vroege jaren tachtig. "Jullie ontdekken Kuifje vlak nadat jullie hebben leren lopen. Ik was de dertig al voorbij. De Franse recensies van Indiana Jones and the raiders of the lost ark verwezen naar Kuifje. Daar wou ik het fijne van weten. Ik was een instant fan. Ik voelde me weer kind dankzij die boeken."
Spielberg verwierf de filmrechten. "Dat ik Hergé nooit heb leren kennen, is triest. Hij stierf jammer genoeg enkele weken voor we elkaar zouden ontmoeten. Ik heb hem wel aan telefoon gehad. Hij zei dat hij een grote fan was van Raiders of the lost ark. Hij wou dat ik zijn werk adapteerde. Dat moet een van de meest opwindende telefoontjes uit mijn leven geweest zijn."
Toch zou het bijna dertig jaar duren voor zijn Kuifje in de bioscopen landde. "Als kersverse fan vond ik het van groot belang om de stijl en de toon van de boeken trouw te zijn. In de jaren tachtig verwierp ik heel wat scripts omdat ik ze niet goed genoeg vond voor Hergé. Hij was wel niet langer onder ons, maar ik beeldde me in dat hij de scripts niet goedkeurde. Ik ben andere films beginnen maken. De kinderen kwamen er bij. Buiten voor de film en mijn kinderen had ik nergens tijd voor. Een animatiefilm heb ik in de jaren tachtig nooit overwogen. Maar technologie evolueert. Na de millenniumovergang besefte ik dat er een nieuw medium was dat een perfect werktuig zou zijn om de brug te maken tussen de kunst van Hergé en een Kuifje-film. Het toeval heeft ons dus een handje geholpen: tijdens het lange wachten ontstond het ideale medium voor dit verhaal."
Kuifje in Amerika
Amerikanen moeten tot de kerstperiode wachten om naar Kuifje te gaan kijken. "The adventures of Tintin: the secrect of the Unicorn eerst in Amerika tonen en dan pas in Europa zou je reinste gijzeling zijn. Jullie hebben Kuifje ontdekt en er een cultureel fenomeen van gemaakt," vindt Spielberg.
Dat Amerika Kuifje niet kent, baart de grote filmmaker geen zorgen. "Amerika zal Tintin gewoon ervaren als een origineel personage. Shrek, Toy story... véél succesvolle animatiefilms gebruiken geen bekende personages maar originele creaties. En als de film een succes is zullen de boeken er hopelijk eindelijk uitgegeven worden."
Spielberg wou niet vertellen welke albums een eventuele tweede Kuifje-film stofferen. "De keuze is wel al gemaakt. Op dit moment wordt aan een scenario gewerkt voor het geval er genoeg mensen blijken te zijn die een tweede Kuifjesfilm willen zien."
zalen: Kinepolis, Le Stockel, UGC De Brouckère, UGC Gulden VLies
Lees meer over: Film
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.