De Brussels Chopin Days, een concertenreeks waar het publiek de kans krijgt succesvolle jonge pianisten aan het werk te zien net voor hun doorbraak, roept de steun in van haar publiek. Nu hun vaste zaal – die van het conservatorium – volgend jaar sluit, is de toekomst immers heel ongewis.
Voortbestaan Brussels Chopin Days bedreigd
Lees ook: The National-gitarist Bryce Dessner op Ars Musica: 'Brussel is mijn tweede muzikale thuis'
De Brussels Chopin Days ontstonden tien jaar geleden toen Matthieu Idmtal, zelf pianist, merkte dat er nood is aan een plek waar jonge succesvolle pianisten kunnen optreden, vlak voor ze gevraagd worden door grote zalen als Bozar of Flagey.
Zijn doel was om laagdrempelige concerten te organiseren voor een vaste prijs: 25 euro voor een standaardticket, 18 euro voor jongeren of studenten. Het festival is al tien jaar zelfbedruipend: de artiesten, de zaal en de professionele vleugel werden helemaal gedekt door de ticketverkoop.
In de beginjaren planden de Brussels Chopin Days een concertmarathon op één dag. Sinds 2016 geven de organisatoren de voorkeur aan een concert om de twee maanden, in de periode tussen september en juni. Dat zal Brussel Chopin Days nog blijven doen tot juni 2024.
Om een voorbeeld te geven van het nakende seizoen: als eerste concert in de reeks van dit jaar strikte Brussels Chopin Days de Spaanse Marín García Garcia, één van de winnaars van de International F. Chopin Competition in 2021. "We gaan voor muzikanten die al heel stevig in de schoenen staan, maar die nog nét niet in Bozar spelen. Sommigen doet dat twee jaar later wel, en dan zijn ze niet meer te strikken," legt Idmtal uit.
'Duwtje in de rug'
Ondanks het succes van de afgelopen tien jaar, roept Brussels Chopin Days het publiek nu op om financieel bij te dragen, om 'het voortbestaan te garanderen'. "We hebben altijd gewerkt zonder enige vorm van subsidie," legt Idmtal uit. Een klein team van vrijwilligers regelt de concerten uit idealistische overwegingen.
De afgelopen tien jaar raakte Idmtal niet aan de ticketprijs. Maar ondertussen werden alle andere dingen wél steeds duurder. "We moeten nu de hulp inroepen van het publiek," zegt Idmtal. "Anders zien we ons verplicht de tickets drie keer duurder te maken, of kunnen we nog maar een kwart van het honorarium aan de artiesten betalen." Beide overwegingen gaan in tegen de filosofie van de organisatie en zijn dus geen optie.
Vaste zaal sluit
Naast de inflatie speelt nog een andere belangrijke reden mee die de toekomst van de concertenreeks bedreigt. Zo sluit de zaal van het conservatorium - de vaste locatie van Brussel Chopin Days - in 2024 gedurende vier jaar voor renovatie. Andere zalen van dezelfde grootte – zo’n 400 à 500 bezoekers – in het centrum van de stad zijn onvindbaar. Ook het Conservatorium zelf zoekt nog naar een alternatief.
Idmtal is niet van plan na dit seizoen de handdoek in de ring te gooien. Afhankelijk van de steun van het publiek, wil hij aan schaalvergroting – of verkleining doen. Zo droomt hij over extra budget voor communicatie om nog meer bezoekers te bereiken, naast materiaal om de concerten te filmen.
Ook op vlak van locaties zijn de opties nog niet uitgeput. Denk aan een samenwerking met grote cultuurhuizen zoals Flagey of Bozar, of kerken, kleinere organisaties en cultuurhuizen.
Lees meer over: Brussel , Muziek , klassieke muziek , conservatorium , Brussels Chopin Days
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.