Klarafestival: de hoogtepunten van Greet Samyn
"Eender welke muziek heeft het vermogen om je in hogere sferen te brengen, al verschilt dat allicht van mens tot mens," zegt Greet Samyn over de relatie tussen muziek en spiritualiteit. "Voor mij gebeurt dat met Mahler. Zoals tijdens een KlaraFestival-concert, twee jaar geleden, met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Yannick Nézet-Séguin. Op het programma: de tweede symfonie. Wat je dan voelt… Dan ga je récht de hemel in! Een heel fysieke, en tegelijkertijd ook emotionele ervaring die moeilijk onder woorden te brengen valt. Maar onlangs overkwam het me ook, bij de vertoning van de concertfilm Inni van Sigur Rós. In de zaal ernaast was Heima te zien, de andere concertfilm van die groep. Zo moet de hemel er ongeveer uitzien, een plek waardie muziek overal op je afkomt." (Lacht)
"Ik ging als kind en als puber bijna elke vakantie op muziekkamp," vertelt Samyn. "Jonge muzikanten van heinde en verre repeteerden een week samen met een gastdirigent, om aan het eind van dat kamp een concert te spelen. Ik herinner mij zo een muziekkamp in Oostduinkerke, met Dirk Brossé als dirigent. We speelden Oscar for Amnesty, een van zijn werken, voor recitant, spreekkoor en orkest. Dat ging over Marianella Garcia Villas, een voorvechtster voor de mensenrechten in El Salvador. Een land waar mensenrechten systematisch werden geschonden. Voor haar acties werd ze gearresteerd, gemarteld en uiteindelijk ook vermoord. Heel bijzonder aan dit werk zijn de gesproken Spaanse teksten. Het begint met 'Marianella is mijn naam…' In de muziek hoor je geluiden van de gevangenis: zweepslagen en kettingen. Ik herinner mij nog goed hoe je in de zaal een speld kon horen vallen. Het moment waarop de dirigent na het stuk zijn dirigeerstokje in de lucht hield, om die spanning nog even vast te houden… En dan de ontlading! Toen heb ik gevoeld hoe muziek je hart én verstand kan aanspreken."
Dj'en met Stijn
Stel dat ze niet zou hoeven te werken: welke concerten zou Samyn voor geen prijs willen missen? Samyn: "Op nummer één staat 4 seasons - 4 elements, een productie met de Akademie für Alte Musik Berlin en met Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola, de favoriete danser van choreografe Sasha Waltz. Hij doet de musici bewegen op het beroemde Vier seizoenen van Vivaldi en het bekendste werk van Jean-Féry Rebel. Ik ben wel héél benieuwd hoe dat alles samengaat. Ik heb gehoord dat de eerste violiste onder bladeren en sneeuwvlokken bedolven wordt. Desondanks blijft zij dapper doorspelen." (Lacht hartelijk)
"Das Lied von der Erde zal ongetwijfeld ook een van de kippenvelmomenten van dit festival zijn. Vooral op het einde, bij het lied 'Der Abschied', dat eindigt met een heel stil, uitstervend 'ewig'. Ja, dan stijg je ook zó naar boven. Net als Schönbert heeft dirigent Reinbert de Leeuw, een van de boegbeelden van de hedendaagse muziek-uitvoering in Nederland, een bewerking van Mahlers orkestlied gemaakt. Het werk is opgevat als een dialoog tussen Gustav en zijn vrouw, Alma Mahler. En dat vind ik wel heel bijzonder. Ik heb zelf nog in een productie gestaan die de dagboeken van Alma Mahler als uitgangspunt nam. Dus ben ik nu extra nieuwsgierig naar hoe men dit zal aanpakken. Deze productie is heel sober geënsceneerd. De Leeuw komt bovendien met zijn eigen, fantastische ensemble."
"Een derde hoogtepunt wordt ongetwijfeld Lilith, in Club K, een tot nachtclub getransformeerde kerk. Vorig jaar heb ik de sopraan Claron McFadden aan het werk gezien op televisie, in Vrije Geluiden op de VPRO. Daar zong ze solo een bijzondere aria voor sopraan van John Cage. De partituur bestaat uit tekens die op het eerste gezicht lukraak genoteerd zijn, in bepaalde kleuren. Elke kleur staat voor een bepaalde zangstijl of een bepaald timbre. De zanger of zangeres mag zelf kiezen hoe het wordt uitgevoerd. McFadden maakte toen een verpletterende indruk op mij. Deze productie is dan weer iets totaal anders. Maar McFadden is iemand die echt álle stijlen aankan. Laat ze een cantate van Bach zingen, of de creatie van een werk van Kris Defoort. Ze heeft een ongelofelijke présence! In deze productie treedt ze op met dj Stijn. Daarmee heb ik lang geleden nog theater gespeeld bij Rudi Meulemans' De Parade. We speelden samen in Amado mío, met heel veel mensen die Rudi bij elkaar had gezocht. Toen viel mij al op dat Stijn heel erg met muziek bezig was."
Balsem voor de ziel
"Nog een productie waar ik naar uitkijk is het optreden van het koor Shanti! Shanti! Ik heb hen nog niet aan het werk gezien, maar ik ben zeer benieuwd. Ze treden aan met Zappa, een bigband van kinderen. Het koor repeteert elke zaterdag bij Bronks. Ik ga voor de radio in programma's ook vaak op zoek naar wat er met of voor kinderen gebeurt. Misschien is dat beroepsmisvorming, want ik geef ook les aan kinderen. Alleszins een goede zaak dat deze productie op de affiche staat. Ik vind dat je hen niet genoeg van muziek kunt laten proeven."
"Als uitsmijter kies ik voor een middagconcert. Wie zich twee middagen kan vrijmaken voor de cellosuites van Bach, met de Zwitserse cellist Christian Poltéra, zal het zich zeker niet beklagen. Poltéra doet bij weinig mensen een belletje rinkelen. Iemand die al veel cd's heeft gemaakt, maar met vooral onbekende celloconcerti. Zijn standpunt is dat er al heel wat goeie opnames bestaan van de bekende werken. Waarom zou hij dan nog een versie van het celloconcerto van Dvorák of Haydn opnemen? Maar hij treedt nu dan toch aan met het gevestigde repertoire. Die cellosuites zijn goed voor élk moment van de dag. Voor mij is die muziek echt balsem voor de ziel." (Glimlacht)
Klarafestival
wanneer: 31 augustus > 15 september 2012
tickets: 99 euro
locatie:
* Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, Brussel
* Flagey, Heilig Kruisplein, Elsene
* De Munt, Muntplein, Brussel
info: 070-21.02.17
Lees meer over: Muziek , Events & Festivals
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.