Bij het callcenter IPG Contact Solutions zijn 96 banen bedreigd. Dat melden de vakbonden. Het zijn voornamelijk jobs van Franstalige callcentermedewerkers in Brussel die bedreigd zijn. De directie bevestigt dat ze een intentie tot herstructurering heeft aangekondigd omdat een belangrijk contract met telecomoperator Proximus afloopt.
96 banen bedreigd bij callcenter IPG Contact Solutions
Proximus kondigde begin dit jaar zelf een grote besparingsronde aan. In het kader daarvan zei het bedrijf dat het zou proberen goedkopere externe callcenters in het buitenland in te schakelen. Dat is niet ongebruikelijk in de sector. Concurrent Orange schakelt bijvoorbeeld callcenters in Tunesië en Marokko in.
Het zijn voornamelijk jobs van Franstalige callcentermedewerkers in Brussel die bedreigd zijn, zegt HR-verantwoordelijke Gunther Janssens van IPG. "Voor de meeste getroffen medewerkers in Hasselt en Antwerpen hebben we een oplossing gevonden. Voor de eentalig Franstalige medewerkers in Brussel is dat niet zo gemakkelijk."
De procedure-Renault, van toepassing bij grote collectieve ontslagen, is opgestart. "We gaan proberen om het aantal ontslagen naar beneden te brengen. Het gaat om een erg kwetsbare groep werknemers, met een grote diversiteit", zegt ACLVB-secretaris Thomas Vanbiervliet. Dat zegt ook de socialistische vakbond: "In veel gevallen gaat het hier over mensen die niet de juiste profielen hebben om de jobs in te vullen waar de arbeidsmarkt op wacht".
De directie van IPG zegt inspanningen te willen leveren om de betrokkenen intern te herplaatsen. Bij het bedrijf werken circa 1.600 mensen op verschillende plaatsen, onder meer in Brussel, Hasselt, Antwerpen, Luik en Leuven. IPG Contact Solutions is één van de grootste callcenters van het land.
Lees meer over: Brussel , Economie , PG Contact Solutions , Orange , vakbonden
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.