Afterwork Shopping: Koopavond geen succes
A fterwork Shopping ging vorig jaar van start in de Dansaertbuurt en rond de Vismarkt, de Grote Markt en Sint-Jacobs. Het initiatief ging uit van Atrium Brussel Centrum en de handelaarsverenigingen. In december kwamen er nog enkele zaken uit het eerste stukje van de Nieuwstraat bij. '380 winkels verwelkomen jullie donderdag tot 20u' is inmiddels de slogan op de website.
Deze week viert het project, dat dit en vorig jaar 100.000 euro van het Gewest kreeg plus een subsidie van de Stad Brussel, zijn eerste verjaardag. Uit de evaluatie die Atrium voor die gelegenheid heeft gemaakt, blijkt dat het initiatief een positieve impact heeft gehad op de bezoekersaantallen in de betrokken wijken. De tellingen van de voetgangersstromen tonen aan dat er eind juni 2010 tussen zes en acht uur 's avonds meer mensen rondliepen in de binnenstad dan eind mei, voor de start van Afterwork Shopping. Maar eind november en in december was er van dat extra volk al niet meer veel over, ondanks Winterpret en de eindejaarsfeesten.
Vraag is ook of de mensen de winkels binnengingen en aankopen deden. Dat viel tegen. Minder dan een op de vijf van de deelnemende handelaren kreeg op donderdag meer klanten over de vloer en wist zijn omzetcijfer te verhogen. Het grote probleem, zo stelt Atrium, is dat het aantal geopende winkels elke week sterk varieert, zo tussen 35 en 85 procent. Alleen rond de Grote Markt is het aantal laatavondopeningen stabiel. "Logisch," zegt Eline Rubbrecht van kantwinkel Rubbrecht. "Wij en vele andere winkels hier waren voordien al zeven dagen op zeven en 's avonds laat open."
In de andere buurten hebben veel handelaars na een tijdje afgehaakt. Daniel Beauvois bijvoorbeeld, die in de Sint-Jacobswijk een kunstgalerie openhoudt. "Ik heb het enkele maanden volgehouden. Er kwam niemand. Ook niet bij mijn collega's uit de buurt. Tot acht uur openblijven heeft geen zin. Als je een koopavond organiseert, doe het dan tot tien uur zodat de mensen eerst een hapje kunnen gaan eten."
Ook bij Sonja Noël, die in de Dansaertbuurt de winkels Stijl, Haleluja en Kat & Muis heeft, is de laatavondopening op donderdag geen succes geweest, hoewel ze haar klanten vooraf nochtans telkens een mail stuurde. "Na vijf keer waren wij nog de enigen in de straat die open waren. We zijn uiteindelijk ook gestopt. De Dansaertstraat doet dus niet meer mee. Atrium heeft het over 380 winkels: ik vraag me af waar ze hun cijfers halen."
Noël vindt het op zich jammer dat het laatavondshoppen in Brussel niet aanslaat. "Maar als er geen klanten zijn, begrijp ik niet waarom Atrium ermee doorgaat."
Volgens Aurore Di Giusto, directeur van Atrium Brussel Centrum, heeft het initiatief tijd nodig om te groeien. "In Leuven was het ook niet meteen een succes. Bovendien moeten de handelaars hun verantwoordelijkheid nemen. Als ze niet openblijven, kan het geen succes worden." Atrium zet Afterwork Shopping dus voort, maar met een enigszins gewijzigde promotiestrategie. Vanaf nu worden elke week een straat en bepaalde winkels in de verf gezet. Een nieuw logo, een reclamecampagne en meer wedstrijden moeten het initiatief nieuw leven inblazen.
Sonja Noël nam intussen het initiatief om samen met enkele buren geregeld op zondagmiddag open te zijn. Ze houdt het voorlopig kleinschalig en wil vooral Atrium er niet bij betrekken. "Atrium pakt het verkeerd aan met zijn wedstrijden en affiches. Zo banaliseer je de straat."
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.