Construcity, de opleidings- en tewerkstellingscel voor de bouwsector in het hoofdstedelijk gewest, wil achtduizend extra jobs creëren in de Brusselse bouw. Dat is nodig om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar renovaties, zo is woensdag meegedeeld. Om jongeren warm te maken voor de bouw wordt een grootschalige campagne gelanceerd.
Bouwsector wil achtduizend jobs creëren in Brussel
De vraag naar renovaties is fors toegenomen nadat het Brussels gewest eind 2021 de renovatiestrategie 'Renolution' lanceerde. Om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te halen, streeft het gewest namelijk naar een gemiddeld EPB C+ voor privéwoningen tegen 2050 en koolstofneutraliteit voor overheidsgebouwen tegen 2040. Er is dan ook nood aan extra arbeidskrachten, maar de bouwondernemingen in Brussel hebben het moeilijk om mensen aan te trekken.
Om jongeren warm te maken voor een job in de bouw wordt een grootschalige communicatiecampagne opgestart, waarbij gebruik wordt gemaakt van posters, videoclips en influencers. De sector wil op evenementen ook het contact met Brusselaars opzoeken. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van bakfietsen met informatie over onder meer thermische isolatie en elektriciteit.
Daarnaast wordt er wekelijks een informatiesessie georganiseerd. Construcity.brussels heeft in 2022 ongeveer 2.500 werknemers opgeleid in nieuwe technieken. Ook hebben zowat duizend werkzoekenden toegang gekregen tot verschillende opleidingen.
Lees meer over: Economie , renolution , bouwsector , renovatie