Brasserie de la Senne gaat een nieuwe brouwerij bouwen op een terrein van de Haven aan Thurn & Taxis. De brouwerij hoopt over twee jaar te verhuizen naar de nieuwe site. Tegen dan is de huidige installatie in Molenbeek waarschijnlijk te klein om de groeiende vraag bij te houden.
Brasserie de la Senne verhuist naar nieuwbouw aan Thurn & Taxis
Sinds enkele jaren zit Brasserie de la Senne, bekend van bieren zoals Taras Boulba, Zinnebir en Jambe de Bois, naast het kerkhof van Molenbeek. Daar heeft de brouwerij echter geen uitbreidingsmogelijkheden. "Onze productie stijgt jaarlijks ongeveer met 30 procent", zegt zegt Bernard Leboucq aan onze redactie. "In 2015 hebben we 8.000 hectoliter geproduceerd. Aan dit ritme bereiken we binnen twee jaar onze limieten en uitbreiden kan hier niet. Om verder te groeien moeten we dus verhuizen."
De keuze viel op een terrein van 6.000 vierkante meter vlak naast de site van Thurn & Taxis en het logistiek centrum TIR. De concessie met de Haven, eigenaar van het terrein, is ondertussen getekend. "Momenteel huren we bij Citydev en zij hebben onze noden kenbaar gemaakt, zo zijn we in contact gekomen met de Haven. Dit is voor ons een mooie kans om dichter bij ons publiek te zitten, vlakbij het centrum van de stad", aldus nog Leboucq.
Bedoeling is dat er ook ruimte komt om het publiek te ontvangen, en een uiteraard een biertje te serveren. Brasserie de la Senne verkoopt tot 70 procent van zijn bieren in eigen land, voornamelijk in Brussel en in Vlaanderen. De rest gaat vooral naar Italië en de Verenigde Staten.
'Geen banale loods'
De brouwerij hoopt in 2018 te verhuizen naar de Havenlaan. Eerder deze maand werd via bouwmeester Kristiaan Borret alvast een oproep gelanceerd naar ontwerpers om voorstellen voor een nieuwe brouwerij in te dienen.
Het project past in het stedenbouwkundige Kanaalplan. "Ondernemingen die groeien en succesvol zijn verlaten te vaak de stad en trekken naar een grijze KMO-zone in de Rand", zegt Borret. "Maar Brasserie de la Senne is echt Brussels en kiest er voor om te blijven. Dat moedig ik heel erg aan en het past ook in de visie van het Gewest om de kanaalzone te herontwikkelen. We willen bedrijven daar houden en er nieuwe aantrekken. Productie is ook deel van de stad. De brouwerij brouwt ook voor de stad en zit dicht bij de consumenten, dat is dus ook duurzaam."
Voorwaarde is dat de bedrijven zich aanpassen aan de stedelijke context. "Er moet aandacht zijn voor architecturale kwaliteit", aldus nog Borret. "Het mag geen banale loods zijn. Ze moeten de overlast beperken, bijvoorbeeld door de laad- en loszone te overkappen. Liefst moeten ze ook zorgen voor interactie met de stad. Dat kan door voor de buitenwereld zichtbaar te maken wat er binnen gebeurt."
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.