Sinds februari heeft Rossignol een nieuwe CEO. Brusselaar Vincent Wauters leidt het Franse topmerk dat gespecialiseerd is in skimateriaal en door de coronapandemie zware omzetverliezen heeft geleden.
Brusselaar leidt groot Frans skimerk Rossignol
De 49-jarige Wauters is in Brussel opgegroeid. Hij heeft onder meer aan de ULB gestudeerd. “Ik heb een diploma geschiedenis behaald en heb zelfs mijn stages gedaan om leerkracht te worden”, vertelt de nieuwe CEO van Rossignol aan L’Echo. “Na mijn studies was het sorteren van van dagbladen in een krantenwinkel mijn eerste job”, had hij in een eerder interview met La Libre Belgique gezegd.
Wauters’ academische achtergrond deed niet vermoeden dat hij ooit een groot sport- en kledingmerk zou leiden. In het midden van de jaren negentig begon hij een carrière in marketing en management.
Voor zijn verschillende werkgevers verhuisde hij naar zeven andere landen: Zweden, Finland, Duitsland, Canada, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Hij hielp onder meer met de ontwikkeling van Amazon France, vervulde belangrijke functies bij Amer Sport en leidde drie jaar lang het Londense merk Hunter Boot.
Coronacrisis
Door de coronacrisis heeft Rossignol veel schade geleden. Afgelopen jaar heeft het merk 100 miljoen euro omzetverlies geleden, of 30 procent van de totale omzet. “We hebben fabrieken moeten sluiten, 40 procent van het personeel stond wekenlang op technische werkloosheid”, zegt Wauters.
“Toen ik hier aankwam, wist ik wat me te wachten stond. Maar eenvoudig wordt het niet.”