Brussels Airlines heeft maandag naar aanleiding van de sneeuw en ijzel waardoor tal van vluchten moesten worden geannuleerd, bijstand verleend aan zowat 15.000 passagiers, op een totaal van ruim 20.000. Dat bevestigt woordvoerder Geert Sciot. Het kostenplaatje voor de luchtvaartmaatschappij kon hij niet kwijt, maar hij zegt dat Brussels Airlines meer deed dan strikt genomen de wet voorschrijft.
Maandagnamiddag raakte bekend dat Brussels Airlines, als gevolg van het winterweer, de meeste van haar vertrekkende vluchten afschafte, met uitzondering van de vluchten op lange afstand. Volgens Sciot ging het om overmacht. "We waren slachtoffer van het weer en van problemen met de infrastructuur op Brussels Airport. Bovendien werden we ook op andere luchthavens in Europa geconfronteerd met problemen."
Volgens de woordvoerder voorziet de Europese regelgeving dat een luchtvaartmaatschappij bij overmacht bijstand moet verlenen aan haar klanten. Het gaat dan om een maaltijd, eventueel een overnachting, het herboeken van de vlucht,...
"Een financiële compensatie voor vertraging moet niet als er overmacht in het spel is", meent Sciot. Brussels Airlines heeft voor een groot deel van haar passagiers maandag bijstand verleend.
De luchtvaartmaatschappij boekte daarbij ook zetels bij concurrerende luchtvaartmaatschappijen, wat volgens de woordvoerder verdergaat dan wat Europa voorschrijft.
"We hebben daarnaast ook een commerciële geste gedaan naar passagiers die te laat op de luchthaven arriveerden als gevolg van de sneeuw." Toch betreurt Brussels Airlines de hinder voor de passagiers. "Het was ook voor ons een slechte dag."
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.