Brusselse ontwerpers kreunen onder crisis
Lees ook: OpenSoon neemt Dansaertwijk in
Tot eind maart is er uitverkoop in de atelierboetiek van ontwerpster Hüsniye Kardas. De economische conjunctuur deed haar beslissen om de deuren van haar winkel in de Vlaamsesteenweg te sluiten. Kardas is een klinkende naam onder de Brusselse ontwerpers en is vooral bekend voor haar elegante, draagbare kledij met verrassende details.
Kardas is niet de enige die lijdt onder de economische malaise. "Zowat iedereen heeft het moeilijk; ik kan nog twintig andere winkels opnoemen die het hoofd amper boven water houden," zegt styliste en Brusselse modegoeroe Linda Van Waesberge aan brusselnieuws.be. "Zeker voor jonge ontwerpers zonder financiële reserve is het quasi onmogelijk om vandaag een winkel te beginnen. Door de crisis gaan mensen beknibbelen op uitgaven. Kleding is vaak het eerste waarop bespaard wordt."
"Jonge creatievelingen hebben het vandaag inderdaad bijzonder moeilijk," bevestigt Sonja Noël, voorzitster van Modo Brussels en eigenares van drie boetieks in de wijk. "We zien dat er een soort selectie optreedt: wie echt veel geld heeft, veroorlooft zich nog altijd het beste van het beste. Maar de middenklasse bespaart en kiest voor zekerheid en bekende namen. Daardoor zijn de zwaarste klappen helaas vooral voor de kleine boetieks, die het stadsleven net zo interessant maken."
'Nieuwe kans'
Elke Timmerman van Modo laat het hoofd toch niet hangen. "De modesector heeft het wat moeilijk en het is inderdaad goed mogelijk dat er nog een paar winkels zullen sneuvelen. Maar toch blijven winkelruimtes in trek: het is de enige manier voor een ontwerper om rechtstreekse feedback te krijgen van de klant. Nieuwe zaken in de wijk kunnen bovendien een beroep doen op OpenSoon, een steunprogramma van het Gewest."
"Een crisis betekent ook een nieuwe kans om dingen anders aan te pakken," zegt Timmerman. "De nieuwste evolutie is bijvoorbeeld het huren van gedeelde workspaces of ateliers. En door de hoge huurprijzen lijkt het alsof enkel internationale namen nog in de wijk kunnen blijven, maar in het derde deel van de Dansaertstraat is er bijvoorbeeld nog potentieel. Sommigen, zoals Nicolas Woit, verhuizen ook naar de Léon Lepagestraat."
Ook Noël verwacht beterschap voor de toekomst. "Ik denk en hoop dat de klant zal gaan kiezen voor maatwerk, voor eerlijke en plaatselijke producten, voor individualiteit. Consumenten kneden hun omgeving via hun koopgedrag. En ketens dragen niets bij aan de stad, in tegenstelling tot kleine winkeliers. Volgens mij zullen de klanten dat meer en meer gaan beseffen."
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , Shop
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.