De Brusselse regering is het eens geraakt over een nieuw gewestelijk taxiplan. Dat laat het kabinet van minister-president Rudi Vervoort (PS) weten na afloop van de ministerraad. Vervoort ontving deze namiddag al een delegatie Uber-chauffeurs voor overleg. "De regering zoekt een tijdelijke oplossing voor ons", zegt Uber-chauffeur Asmaa Snaibi.
Brusselse regering keurt nieuw taxiplan goed
De Uber-chauffeurs komen al een hele dag op straat omdat een Brusselse rechter gisteren/woensdag besliste dat hun taxi-applicatie vanaf morgenavond onbruikbaar wordt in de hoofdstad. Dat arrest komt er omdat de huidige taxiwetgeving, die al dateert uit 1995, hun diensten niet toelaat.
De Brusselse regering heeft nu toch nieuwe wetgeving goedgekeurd, die de situatie moet oplossen. Dat taxiplan laat al een hele tijd op zich wachten, maar het is er nu toch. Minister-president Rudi Vervoort belooft een "rechtszeker en betrouwbaar kader voor de beroepssector van het personenvervoer, die een kwaliteitsvolle dienstverlening kan garanderen, aangepast aan de nieuwe gewoonten van de klanten en gebruikers." Dat meldt Vervoort donderdag in een persbericht.
Vervoort zal zijn plan nu eerst bespreken met de sociale partners. Het moet ook nog naar het adviescomité, de Gegevensbeschermingsautoriteit en tenslotte naar de Raad van State. In de tussentijd zitten alle Uber- en Heetch-chauffeurs dus wel zonder job en dat al vanaf morgenavond om 18 uur.
Tussentijdse oplossing
Vervoort belooft daarom alvast naar een tijdelijke oplossing te zoeken voor de platformchauffeurs, in afwachting van de invoering van het nieuwe taxiplan. Dat verneemt BRUZZ van de chauffeurs en wordt bevestigd door het kabinet-Vervoort.
"De minister heeft ons gezegd dat hij het arrest zelf pas gisterenavond heeft vernomen, net als ons. Hij was verrast en er is dus nog geen pasklare oplossing", zegt Asmaa Snaibi, woordvoerster van de Union des Chauffeurs Limousines Belges (UCLB), die donderdag op het kabinet-Vervoort ontvangen is. "Volgende week krijgen we een nieuw overlegmoment om naar tijdelijke oplossingen te zoeken. Dat is ons gegarandeerd."
Wegblokkades
Niet alle Uber-chauffeurs zijn tevreden met dat antwoord. "Rudi, assassin (moordenaar, red.)", riepen velen na afloop van het overleg. "We weten dus nog niet of we na morgenavond nog betaald worden? Oké, dan blijven we alles blokkeren", zegt iemand voor onze camera.
"We blijven ons mobiliseren en druk zetten tot we iets concreets in handen hebben en tot we zeker weten dat we inkomsten zullen blijven hebben", zegt Snaibi.
“De ontreddering bij de VVB-chauffeurs raakt mij diep. Zij zijn niet verantwoordelijk voor deze situatie", zegt Rudi Vervoort daarover. "Uber is zelf verantwoordelijk voor het feit dat het deze sector tot ontwikkeling heeft laten komen, terwijl juridisch het risico bestond dat het initiatief verboden zou worden. Uber heeft die mensen misleid."
Uber: 'Incoherent'
In een reactie aan BRUZZ zegt CEO Laurent Slits van Uber Belgium dat zijn bedrijf niemand misleid heeft. "Wij hebben Uber niet in een vacuüm geïntroduceerd in Brussel. Wij zijn destijds met de toenmalige minister van mobiliteit (Pascal Smet, red.) gaan praten en hebben hem gevraagd of de ordonnantie, die toen al verouderd was, ons zou toelaten. Het antwoord was 'ja'. Pas daarna zijn de rechtszaken begonnen", zegt Slits.
"Op tien jaar tijd is de zaak behandeld door vier verschillende rechters en ik heb geen twee dezelfde vonnissen gezien. Dat is ook logisch, want de wetgeving is zodanig onduidelijk dat je ze niet coherent kan toepassen. Met als gevolg dat 2.000 mensen hun job dreigen te verliezen."
Lees meer over: Brussel , Economie , Rudi Vervoort , taxiplan , vervoort taxiplan , Uber taxiplan , Uber , Uberchauffeurs
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.