Het Brusselse hof van beroep heeft woensdag geoordeeld dat chauffeurs niet langer kunnen werken met de Uber-app. Dat heeft het Amerikaanse taxiplatform woensdag bekendgemaakt.
Uber vanaf vrijdag stilgelegd in Brussel
Concreet zullen de 2.000 Uber-chauffeurs vanaf vrijdag 26 november om 18 uur niet langer de app kunnen gebruiken, en wordt de app dus zo goed als onbruikbaar in de hoofdstad.
Die beslissing volgt na een uitspraak van het Brusselse hof van beroep die een einde kan maken aan het bestaan van mobiliteitsgigant Uber in Brussel, zo schrijft La Libre Belgique. Volgens de Brusselse rechtbank is het in 2015 uitgevaardigde stakingsbevel tegen UberPop (dat particulieren de mogelijkheid bood om personenvervoerdiensten aan te bieden) ook van toepassing op andere diensten die door beroepschauffeurs worden aangeboden, zoals LVC (autoverhuur met chauffeurs).
'Verouderde wetgeving'
Uber onderzoekt of het tegen de zaak in beroep kan gaan. "Dit besluit is genomen op basis van verouderde regelgeving, geschreven in een pre-smartphonetijdperk, die de regering de afgelopen zeven jaar heeft beloofd maar niet heeft hervormd. Wij zijn zeer bezorgd voor de 2.000 Brusselse LVC-chauffeurs die vanaf vrijdag hun inkomen zullen verliezen."
Het Brussels Gewest kwam recent met het langverwachte 'taxiplan' van minister-president Rudi Vervoort (PS). Daarin staat dat de statuten voor Uber- en de klassieke taxichauffeurs worden gelijkgetrokken en dat er minimumtarieven komen. De vraag is nu of Uber daar nog aan kan en wil voldoen.
Klassieke taxibedrijven lonken naar Uber-chauffeurs
Voor taxifederatie Nationale Groepering van Taxiondernemingen komt er met de uitspraak eindelijk een ontknoping. "Het is nu duidelijk voor iedereen: Uber moest altijd al met chauffeurs onder een taxivergunning functioneren. Eerder dit jaar werd in beroep geoordeeld dat ook de VVB-reglementering, waaronder de Uber-chauffeurs sinds 2017 rijden, voor een groot deel niet nageleefd werd."
De Brusselse taxibedrijven lonken nu naar de Uber-chauffeurs. "De taxibedrijven hebben sinds 2019 veel chauffeurs verloren door de coronacrisis en zitten daardoor met een tekort aan veel nieuwe chauffeurs. Zij zijn bereid om op korte termijn de Uberchauffeurs aan te werven met een arbeidsovereenkomst, aan een degelijk loon en met een voordelige sociale zekerheid. Op die manier worden de klanten van Uber niet in de kou gelaten", aldus de Nationale Groepering van Taxiondernemingen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Justitie , Uber taxiplan , vervoort taxiplan , LVC-vergunning , hervorming taxisector , Taxisector , taxi , Uber