Zondagochtend heeft de brandstore van fietsenmerk Cowboy voor de laatste keer de deuren geopend. Het licht van de fysieke winkel aan de Henegouwenkaai wordt definitief gedoofd. In de herfst zou het bedrijf al een nieuwe merkwinkel openen. Volgens hun eigen website ook in Brussel, de exacte locatie is nog onbekend.
Cowboy sluit fysieke winkel aan Henegouwenkaai definitief
Cowboy vermeldt de sluiting van het industriële pand aan de Kanaalzone via de gebruikersapp van het bedrijf. De oprichter van Cowboy, Adrien Roose, laat aan BRUZZ weten dat een vergeten bouwproject in de buurt terug op gang komt en Cowboy daarom moet verhuizen. In 2018 was er sprake van een nieuwe woonwijk langs de Henegouwenkaai met ruim 140 appartementen, die plannen zouden nu worden hervat.
“Oorspronkelijk mochten wij drie jaar het pand gebruiken, door vertragingen in het bouwproject werd die periode verlengd”, aldus Roose. “Nu wordt het gebouw dus gesloopt en moeten wij op zoek naar een andere ruimte voor onze showroom.”
Het Brusselse fietsenmerk heeft financieel een moeilijk jaar achter de rug: uit de jaarcijfers bleek dat het in 2022 meer verlies dan omzet boekte. De sluiting van de winkel heeft daar niets mee te maken, benadrukt Roose.
Reparaties
Brusselaars met een Cowboy-fiets in hun bezit hoeven niet te vrezen, benadrukt Cowboy in het bericht aan gebruikers. Reparaties aan je fiets konden altijd al op een locatie naar keuze en kunnen sinds kort ook in onafhankelijke partner-fietsenwinkels van Cowboy.
Die partners moeten we wel gaan zoeken buiten de grenzen van het Hoofdstedelijk Gewest: de dichtstbijzijnde winkels liggen in Asse en Merchtem. In de herfst zou dat ongemak al opgelost moeten worden. Op de website staat namelijk dat er snel een nieuwe winkel zal openen op het Brussels grondgebied.
Volgens Servaas Haesen, uitbater van Fietsen Servaas in Asse, is er op de fietsen van Cowboy weinig aan te merken, maar schort het vooral in de communicatie van de start-up: "Ik ben zelf niet op de hoogte gebracht van de sluiting van hun winkel."
Omslachtige chatdienst
De onderdelen van de Cowboy-fietsen worden geproduceerd in eigen beheer en dat maakt het moeilijk om die te vervangen. Klanten moeten via de Cowboy-app chatten met de klantendienst en het probleem met hun fiets omschrijven. Dan probeert de verantwoordelijke van de klantendienst de oorzaak van het probleem vast te stellen en het juiste onderdeel naar de klant op te sturen.
Alleen komen klanten dan met dat onderdeel naar een fietsenhandel voor de reparatie en blijkt dat die verantwoordelijke tot een verkeerde vaststelling is gekomen en begint het stramien met de app opnieuw. Dit leidt niet alleen tot lange wachttijden voor reparaties, maar ook tot frustraties bij klanten en reparateurs.
"Om een gelijkaardige situatie als bij Van Moof te vermijden zal de communicatie tussen Cowboy en reparatiewinkels beter moeten. Het zou bijvoorbeeld al baten als wij zelf het probleem met die fietsen mochten vaststellen en dat niet door een chatdienst gevestigd in Caïro zou gebeuren," aldus Servaas Haesen.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Economie , cowboy , Henegouwenkaai , brandstore