De Europese Commissie heeft een klacht van de stad Leuven in het Uplace-dossier verworpen. De mobiliteitswerken die worden uitgevoerd in het reconversiegebied Vilvoorde-Machelen vormen - in tegenstelling tot wat Leuven beweerde - geen staatssteun voor Uplace, zo vindt de Commissie.
Europa verwerpt Leuvense klacht tegen Uplace
Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gezegd in antwoord op een vraag van Groen-parlementslid Hermes Sanctorum.
Om het reconversiegebied Vilvoorde-Machelen, een oppervlakte van 250 hectare met daarin onder meer het geplande Uplace-project, goed te ontsluiten, besliste de Vlaamse regering in het verleden tot een reeks mobiliteitsingrepen. Dat ging dan onder meer om de herinrichting van de Woluwelaan in Machelen, een op- en afrittencomplex naar de Ring, de aanleg van fietspaden en een betere bereikbaarheid via het openbaar vervoer.
De stad Leuven - al jarenlang tegenstander van het Uplace-project - was in 2012 naar de Europese Commissie gestapt omdat het vond dat die mobiliteitswerken onrechtmatige staatssteun vormden voor Uplace. Uplace draagt zelf bij aan die werken, maar het leeuwendeel van de kosten wordt door de overheid gedragen.
De Europese Commissie geeft Leuven nu ongelijk.Ze wijst er onder meer op dat Uplace geen selectief voordeel haalt uit de werken. De werken hebben "een gunstig effect op de algemene verkeerssituatie in het gebied", staat er onder meer te lezen. Verder stipt de Commissie aan dat Uplace zelf bepaalde werken voor 100 procent financiert, ook als de kosten zouden oplopen.
Voor de Commissie is het duidelijk: "de Belgische autoriteiten hebben Uplace geen voordeel verleend dat met staatsmiddelen is bekostigd en daarom is er geen sprake van staatssteun".
'Investering broodnodig voor hele regio'
Bij Uplace reageert men tevreden op de beslissing van de Commissie. Jan Van Lancker, ceo van Uplace: "de Europese Commissie erkent met deze uitspraak dat de mobiliteitswerken en de openbaar vervoersmaatregelen, waarover sprake in de klacht, de volledige reconversiezone Vilvoorde-Machelen ten goede komen en dat Uplace geen staatssteun ontvangt".
Volgens Van Lancker zegt de Europese Commissie zelfs dat Uplace meer betaalt dan strikt genomen vereist is. "Met een substantiële financiële bijdrage van 15,3 miljoen euro voor alle mobiliteitswerken betaalt Uplace mee voor de broodnodige mobiliteitsinvesteringen voor de ganse regio".
Het oordeel van de Commissie vormt echter zeker geen eindpunt in het dossier. Zo lopen er nog verschillende procedures tegen het controversiële winkelcentrum. Eerder plaatste de Raad van State al grote vraagtekens bij de mobiliteitsmaatregelen rond het project. Ook de politieke steun voor Uplace kalfde de laatste maanden flink af.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.