De markt van gemotoriseerde tweewielers trekt weer aan, mede dankzij de mobiliteitsproblemen in België. Terwijl er vorig jaar nog minder motoren en scooters werden verkocht, is er in de eerste drie maanden van 2018 een stijging met 6 procent, stelt sectorfederatie Febiac. De groei is het sterkste rond plekken met een mobiliteitsknoop. Specifiek in het Brussel Gewest loopt de stijging zelfs op tot 8,4 procent.
Files stuwen motorverkoop
In de eerste drie maanden werden er in ons land al 6.206 motoren ingeschreven, bijna 400 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Febiac verwijst naar de invoering van de Euro4-norm in 2017, die zorgde voor meer inschrijvingen het jaar voordien.
Maar de strengere norm lijkt intussen verteerd: vooral in januari en februari 2018 trok de motorverkoop weer aan.
Ontsnappen aan de file
Vooral in en rond steden die kampen met mobiliteitsproblemen, is de gemotoriseerde tweewieler in trek. Motoren en scooters mogen in fileverkeer immers onder bepaalde voorwaarden tussen de rijen doorrijden.
In het Brussels Gewest steeg de motorverkoop met 8,4 procent. In Antwerpen is dat zelfs 14,5 procent. Die provincie is ook goed voor het hoogste aandeel nieuwe inschrijvingen. Alleen in West-Vlaanderen (-1,6 pct), Waals-Brabant (-1,2 pct) en Luik (-1,7 pct) daalde het aantal inschrijvingen.
Rijbewijs B
Febiac meent dat de motor of scooter een mobiliteitsoplossing kan zijn. Deze voertuigen nemen sterk aan belang toe in het woon-werk-verkeer. Een gemotoriseerde tweewieler tot 125 cc mag ook met een rijbewijs B bestuurd worden. Die categorie vertegenwoordigt bijna een kwart van alle inschrijvingen.
BMW blijft met 15 procent het meest populaire motormerk. Nog sterkte stijgers zijn Yamaha, Harley Davidson, KTM en Suzuki.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.