'Meer motorfietsen lossen fileprobleem op'
Lees ook: Nog nooit waren er zoveel pendelaars
Als tien procent van de chauffeurs voor het woon-werkverkeer de auto ruilt voor de motorfiets, dan neemt het aantal file-uren op de snelwegen met veertig procent af, stelt Febiac. Kiest een vierde van de automobilisten voor een tweewieler, dan verdwijnen de files zelfs volledig.
"Daarbij is rekening gehouden met het aanzuigeffect," zegt Stijn Vancuyck van Febiac. "Als de files op de snelweg afnemen, zal een groep pendelaars die normaal langs sluipwegen naar het werk gaat, opnieuw voor de snelweg kiezen."Zonder dat aanzuigeffect wordt de vermindering nog sterker; 63 procent van de files verdwijnt als een tiende van de auto's vervangen wordt door een motorfiets.
Milieu-effect
Ook voor de luchtkwaliteit zou een stijging van het aantal motorfietsen een goede zaak zijn, stelt Febiac. Filerijders veroorzaken extra vervuiling door telkens te vertragen en op te trekken. Volgens Febiac ligt de totale externe emissiekost van een motorfiets daardoor op slechts een vijfde van die van een auto. Dat cijfer houdt ook rekening met bijvoorbeeld de kost van de gezondheidseffecten.
Drempel
Wat houdt de pendelaar dan tegen om de motorfiets te nemen? "Het weer speelt een grote rol," zegt Vancuyck. "Maar uiteindelijk regent het volgens het KMI maar 7 procent van de tijd. En met de nieuwe reglementering rond kledij voor motorrijders heb je van het weer ook minder last."
De aanschaf van een motorfiets in plaats van een tweede wagen is voor een gezin ook fiscaal interessant, zegt Febiac. "Weinig mensen weten het, maar alle kosten van een motorfiets, van de aankoop tot de kledij tot de benzine, zijn fiscaal aftrekbaar. En voor een voertuig tot 125cc heb je geen speciaal rijbewijs nodig als je minstens twee jaar met de auto rijdt. Bovendien zijn die voertuigen vrij van verkeersbelasting."
Door de nieuwe reglementering in de wegcode zouden motorrijders zich ook veiliger in het verkeer moeten kunnen begeven. Er zijn nieuwe regels over onder andere opleiding, keuring en verplichte kledij.
Scooters populair
Het aantal gemotoriseerde tweewielers zit trouwens flink in de lift. In 2010 werden er in België 3,5 procent meer ingeschreven dan in 2009. Vooral scooters tot 125 cc doen het goed; hun aandeel verdubbelde over vijf jaar tijd. 40 procent van de nieuwe motorfietsen zijn scooters.
Ook in Brussel steeg het aandeel gezinnen dat over een motorfiets of scooter beschikt van 4 procent in 2000 tot 5,2 procent in 2009.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.