De Stad Brussel wil graag meer hedendaagse food trucks aantrekken en het eten dat op straat verkocht wordt naar een hoger niveau te tillen. Dat zal mogelijk ten koste gaan van de ouderwetse karakollenkramen, frietbarakken en wafelkiosken.
Frietkot versus food truck
Lees ook: Aftrap voor gourmetmarkt aan Zavel
Food trucks zijn de laatste jaren uitgegroeid tot een vaste waarde op de markten van Flagey, Kastelein en Van Meenen. Als het van de Stad Brussel afhangt, zien we ze de komende jaren ook steeds meer in het centrum opduiken.
Het stadsbestuur wil immers een meer gevarieerd en kwalitatief aanbod inzake street food. Een nieuwe jury beslist voortaan wie nog eten mag verkopen op straat.
Daarbij zal originaliteit een belangrijke factor zijn. “Ik denk dat er al meer dan voldoende aanbod is van wafels, frieten of durum en kebab”, zegt schepen van Handel Marion Lemesre (MR) aan tvbrussel.
Lemesre heeft ook een uitgesproken voorkeur voor mobiele kraampjes. “We zien dat vaste installaties of kiosken 's nachts soms gevandaliseerd worden en dat ze door de jaren verloederd zijn. Ze beantwoorden niet meer aan de verwachtingen op het vlak van esthetiek en kwaliteit van de openbare ruimte.”
De Stad wil alvast de twee vaste kiosken op het Muntplein verwijderen. En na de vernieuwing van de Nieuwstraat zal daar waarschijnlijk geen plaats meer zijn voor de bestaande eetkraampjes, onder meer ter hoogte van de Finisterraekerk.
Vraag is of de Stad zo niet de doodsteek geeft aan een stukje Brussels erfgoed. Mogelijk zullen immers nog meer aftandse karakollenkramen en ouderwetse frietkoten verdwijnen. Net zoals ook de krantenkiosken een uitstervend ras zijn.
Traditionele producten kunnen wel nog altijd een plaats krijgen, maar dan liefst in een hedendaagse interpretatie. Le Petit Nuage verkoopt bijvoorbeeld Brusselse wafels op een andere manier.
“We gebruiken de traditionele deeg van de lichte en krokante Brusselse wafel maar vekopen hem op een stokje”, vertelt Yoan Argence. “Daarnaast bieden we ook hartige wafels aan met een tiental smaken, zoals kerstomaat met mozzarella en pesto, chorizo met ricotta of geitenkaas met thym.”
Ook de opening van de wekelijkse gourmetmarkt op de Zavel past in de strategie van de Stad om meer kwaliteitsvoeding aan te bieden.
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.