De drempel voor jonge, Brusselse vrouwen om zich te wagen aan een eigen onderneming is nog veel te hoog. Daar wil het Gewest iets aan doen. Minister van Economie en Tewerkstelling Didier Gosuin (DEFI) lanceert een sensibiliseringscampagne die komaf moet maken met stereotypes rond ondernemerschap.
Gewest stuurt vrouwelijke ondernemers naar Brusselse scholen
Gosuin sloeg de handen in elkaar met de gewestelijke agentschappen Young Entrepreneurs of Tomorrow (YET) en Women in Business (WIB) en middenstandorganisatie 100.000 entrepreneurs om een campagne bij de Brusselse jeugd op poten te zetten.
Bedoeling is om de vrouwelijke ondernemers en hun unieke capaciteiten in de verf te zetten, maar ook om stereotypes te doorbreken.
Rolmodellen op scholen
Tot en met 15 maart zullen er in dertien Brusselse scholen gastlezingen van onderneemsters doorgaan. Gosuin wil vooral rolmodellen aan het woord laten. Zij vervullen niet alleen een voorbeeldfunctie, maar kunnen ook tips en best practices delen met jongeren.
“Vrouwelijke ondernemers zijn een inspiratiebron. Door hen te tonen dat Brusselse vrouwen deel uitmaken van een dynamische economie, wakker je het vuur misschien wel aan in jonge vrouwen”, verklaart Gosuin.
Woensdagmiddag wordt de campagneweek rond onderneemsters afgetrapt met een panelgesprek. In bedrijvencentrum Ateliers des Tanneurs worden onder anderen onderneemsters Aline Muylaert (CitizenLab) en Sarah Lenoir (Knock Knock Productions) uitgenodigd om hun ervaringen te delen.
De minister wil het ijzer smeden nu het heet is. De afgelopen vijf jaar is het aantal Brusselse ondernemers immers gestegen met 16 procent. Toch is meer dan de helft onder hen ouder dan 35 jaar. En onder de jongeren zijn het vooral mannen die zelf iets starten. Slechts een derde van de ondernemers jonger dan 35 is een vrouw.
Door de campagne te richten op de 400.000 jongeren die onze hoofdstad rijk is, wil Gosuin een aantal stereotypes rond ondernemerschap doorbreken. “Onbewust sluipen die van kinds af aan in het gedachtengoed. Studie- en levenskeuzes zijn daar een weerspiegeling van”, aldus de minister.
Verkeerd beeld van ondernemers
Gosuin constateert dat 60 procent van de studenten in Brussel vrouwen zijn. Maar zij kiezen zelden voor zogenoemde STEM-richtingen of economische opleidingen. “Niet omdat ze minder getalenteerd zijn dan mannen, maar wel omdat die richtingen vrouwen minder aanspreken. Ze kunnen er zichzelf minder in identificeren.”
Ook het beeld dat van ondernemers opgehangen wordt, schrikt jongeren af. Van een goede ondernemer wordt verwacht dat het in zijn bloed zit, maar ook dat hij of zij extravert, creatief, hoogopgeleid en autonoom is. Daardoor overwegen veel jongeren het zelfs niet zelfstandig iets op te bouwen. Dat imago moet bijgesteld worden.
Lees meer over: Brussel , Economie , Aline Muylaert , Didier Gosuin , ondernemers , Barometer voor Vrouwelijk Ondernemerschap , ondernemerschap
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.