De eerste vier maanden van 2018 gingen in Brussel al 1.013 zaken failliet: een stijging van 46% tegenover dezelfde periode vorig jaar

| De eerste vier maanden van 2018 gingen in Brussel al 1.013 zaken failliet: een stijging van 46% tegenover dezelfde periode vorig jaar.

'Hoge faillissementscijfers niet verontrustend'

Bettina Hubo
© BRUZZ
13/06/2018

De eerste vier maanden van dit jaar gingen in Brussel al 1.013 zaken failliet. Een stijging van 46 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Toch is minister van Economie Didier Gosuin (Défi) niet ongerust.

De economie trekt aan, ook in Brussel. Dat blijkt onder meer uit de stijging van het aantal starters en de daling van de werkloosheid, die momenteel op het laagste peil in 25 jaar ligt.

Het is dan ook opmerkelijk dat de faillissementscijfers een heel ander beeld vertonen. Eerder dit jaar was er lichte paniek toen studiebureau Graydon meldde dat er de eerste drie maanden van 2018 maar liefst 63,8 procent meer faillissementen waren dan in dezelfde periode vorig jaar. In maart alleen gingen er 334 bedrijven op de fles.

In april waren de cijfers al wat beter, maar toch. Voor de eerste vier maanden van dit jaar komt Brussel volgens Graydon uit op 1.013 faillissementen, een stijging van net geen 46 procent ten opzicht van de eerste vier maanden van 2017. En dat terwijl Vlaanderen en Wallonië een daling laten zien, van respectievelijk acht en vier procent.

"Sinds enige tijd is justitie begonnen met een schoonmaakoperatie. De rechtbanken van koophandel focussen meer dan vroeger op het opdoeken van de talloze duistere nepbedrijfjes"

Didier Gosuin (Défi), minister van Economie

Didier Gosuin

Het Brusselse cijfer is het gevolg van het grote aantal faillissementen in enkele welbepaalde sectoren: de bouw, de horeca en de transport­sector. Zo gingen er tussen januari en eind april dit jaar 198 bouwbedrijven, 183 horecazaken, bijna tachtig transportfirma’s en vijftig garage­houders over de kop.

Minister van Economie Didier Gosuin moest afgelopen week in de Commissie Economische Zaken van het Brussels parlement uitleg geven over de cijfers. Hij toonde zich niet echt verontrust. De stijging heeft om te beginnen te maken met een inhaalbeweging, aldus de minister. In 2015 en 2016 lag het aantal faillissementen in Brussel immers op een relatief laag peil.

Sinds enige tijd is justitie ook begonnen met een schoonmaakoperatie. De rechtbanken van koophandel focussen meer dan vroeger op het opdoeken van de talloze duistere nepbedrijfjes. Op den duur zal dat tot een marktcorrectie leiden, meent Gosuin.

Ten slotte is de toename van het aantal faillissementen ook een gevolg van de stijging van het aantal ondernemingen in het gewest: hoe meer nieuwe bedrijven, hoe groter het aantal faillissementen.

Conclusie van de minister: de grote toename van het aantal faillissementen is geen indicator voor de huidige economische conjunctuur.

"Te veel mensen beginnen een zaak zonder goed na te denken en zonder zich te laten begeleiden"

Anton Van Assche, coördinator van zelfstandigenorganisatie Unizo

Anton Van Assche, coördinator van zelfstandigenorganisatie Unizo

Starters en stoppers

Ook Anton Van Assche, coördinator van zelfstandigenorganisatie Unizo in Brussel, is niet echt ongerust. “Brussel is een gewest met veel starters, dus heb je ook veel stoppers. Dat wijst op de dynamiek van de Brusselse economie.”

Volgens hem is het inderdaad een goede zaak dat justitie ‘frauduleuze structuren’ aanpakt. “Die frauderende bedrijven veroorzaken deloyale concurrentie. Daardoor gaan andere, niet-frauderende bedrijven failliet. Over enkele jaren zal deze schoonmaak­operatie hopelijk leiden tot minder faillissementen.”

Dat er zoveel bedrijven over de kop gaan in de bouw, de horeca en de transportsector vindt Van Assche niet vreemd. “De bouw en de horeca zijn per definitie zeer faillissements­gevoelige sectoren. Ze voeren het lijstje altijd aan. In de bouw wagen sinds enkele jaren vooral nieuwe Europeanen hun kans, maar velen gaan al vlug failliet. We proberen hen te begeleiden, maar het is een moeilijke groep om te bereiken.”

Nochtans is de begeleiding van starters fundamenteel, zegt Van Assche, zeker ook met al die nieuwe vormen van deeleconomie. “Te veel mensen beginnen een zaak zonder goed na te denken en zonder zich te laten begeleiden.

Uber roept mensen op om zelfstandig chauffeur te worden. Maar daar haal je moeilijk een volwaardig inkomen uit. Idem voor de pakjesdiensten. Die werkten vroeger met vaste werknemers, nu meer en meer met zelfstandige chauffeurs. Die mensen moeten dan zelf een bestelwagen kopen of huren. Ook dat is zelden een rendabele zaak.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Economie , faillissement , nepbedrijf

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni