Tijdens een gezamenlijke vergadering van de commissie Sociale Zaken en de commissie Mobiliteit van de Kamer wordt dinsdag pakjessector in ons land van dichtbij bekeken. Verantwoordelijk minister Petra De Sutter laat weten dat via de postwet de mistoestanden in de sector zullen worden aangepakt.
Kamercommissies Sociale Zaken en Mobiliteit buigen zich over pakjessector
"De mistoestanden in de pakketsector zijn een complex probleem, maar zijn vooral een gevolg van hoe de sector is georganiseerd in België. Via de postwet kan ik dat voor een stuk mee veranderen en pakketbezorgers beter beschermen," zegt De Sutter in een schriftelijke reactie.
De minister wil dat een vast aantal pakketbezorgers rechtstreeks voor de opdrachtgever werkt. Vandaag is er vaak een opeenvolging van onderaannemers waarbij de uiteindelijke koerier in erbarmelijke omstandigheden moet werken omdat elke onderaannemer zijn deel van de winst probeert te recupereren. Dat hebben de vakbonden tijdens de hoorzitting dinsdag aangeklaagd.
Sjoemelen met zwart werk
"Vandaag kan je alleen koppelbaas spelen voor een grote speler," zei Piet van den Bergh van ACV. "Je krijgt als onderaanneming een dik contract met voorwaarden en moet exact uitvoeren wat de opdrachtgever zegt.
Het enige wat je nog zelf bepaalt, is de loonkost. En om die zo laag mogelijk te houden, kan je niet anders dan sjoemelen met dimona-aangiften, zwartwerk, uren niet aangeven. Die verboden terbeschikkingstelling is een doelbewuste strategie van die grote spelers. Een opdrachtgever heeft nochtans geen instructies te geven aan de werknemers over hoe ze zich moeten organiseren."
Wettelijk kader
"Alles draait om de prijs van het transport," ging Tom Peeters van BTB verder. "Zolang niet de juiste prijs betaald wordt, gaan we dit probleem niet oplossen. Alles wat vervoerd moet worden - mensen, goederen, brieven, maaltijden - kost geld. Wij vragen een wettelijk kader waarin in waardige omstandigheden kan gewerkt worden en de betrokken werknemers hun boterham ermee kunnen verdienen."
Volgens de beroepsfederatie Febetra wordt er te vaak over de sector gesproken en te weinig met de sector. "Wij zijn nooit op de hoogte gesteld van ernstige problemen die moesten worden aangepakt voor de bom in de media is ontploft," zei Kathleen Spenik van Febetra. "Het bestaand arsenaal aan wetgeving is ruim voldoende, we vragen alleen dat er meer controles komen."
"Daarnaast willen wij eerlijke concurrentie tussen nationale en internationale spelers op dezelfde markt, en eerlijke, correcte transportprijzen. Voor dat laatste moet de consument gesensibiliseerd worden. Gratis transport bestaat nu eenmaal niet".
Lees meer over: Brussel , Economie , pakjesdienst