Een uit de kluiten gewassen productiehuis voor creatieve bedrijfscommunicatie. Zo noemt manager Philip Swinnen zijn bedrijf. 87 seconds begon zeven jaar geleden met korte, krachtige animatiefilmpjes, maar biedt nu een ruime portfolio aan van campagnes, begeleiding en advies. ING, Total, Uber en Nestlé zijn maar enkele van de klanten.
| Philip Swinnen, bedrijfsleider bij 87 seconds, productiehuis voor creatieve bedrijfscommunicatie, steekt met zijn bedrijf de grenzen over, maar blijft Brusselaar: "Ik adem en leef Brussel."
87 seconds: bedrijfsfiche
- Naam: 87 seconds
- Activiteit: Productiehuis voor bedrijfscommunicatie
- Bedrijfsleiders: Thibaut Dehem en Philip Swinnen
- Medewerkers: circa 80, van wie 25 in Brussel
- Omzet: circa 6,5 miljoen euro
- www.87seconds.com
Als je binnenkomt in het hoofdkwartier van 87 seconds, aan het Kanaal vlak bij café Walvis, waan je je in een hippe internetstartup. In een knusse vergaderzaal staan kleurrijke stoelen en gemakkelijke zetels. De centrale ruimte, waar de medewerkers elke maandagmorgen de planning overlopen, lijkt op een bioscoopzaaltje met ongepolijste houten trappen en kussens.
De keuken is ingericht als een bar waar je aan de toog een vers getapt lokaal bier kunt drinken. De obligate pingpongtafel voor een sportieve pauze ontbreekt niet. Overal hangen ingelijste affiches die de bedrijfswaarden in beeld brengen. Rode lijnen op de muur herinneren aan het illustere verleden van het gebouw. Hier was tot in 2010 squashclub Flanders Gate gevestigd. Horecaondernemer Frédéric Nicolay renoveerde het pand.
“We zijn de fase van de startup en zelfs scale-up intussen ontgroeid,” zegt Philip Swinnen. “We zijn een van de grotere spelers in onze branche in Europa.”
"Je bent maar zo goed als je laatste productie"
Van die schaalvergroting getuigen kantoren in Parijs, Lyon, Amsterdam en Madrid. Het productiehuis ontwikkelt voor grote bedrijven en organisaties campagnes in verschillende formaten. Het maakt video's die vooral online bekeken worden,
via bedrijfswebsites, blogs en sociale media als Facebook, LinkedIn en Instagram, maar die ook te zien zijn op schermen in de metro en op straat. Het stelt een uitgekiend mediaplan op en draagt de identiteit van het bedrijf uit, in nauw overleg met de klant.
Baas in eigen boîte
Swinnen noemt enkele voorbeelden van geslaagde campagnes. “De Arendonkse plasticgigant Ravago bleef lang onder de radar. We maakten een kortfilm die de familiewaarden van het bedrijf laat zien. Voor de bouwfirma Besix werkten we rond employer branding.
We laten een tiental personeelsleden getuigen over hun werk, maar vooral hun passies, van een bodemgeoloog over een kraanbestuurder tot een werfleider. Fluvius hebben we bijgestaan met alles wat met video te maken heeft: een nieuwe video-identiteit, interne workshops, didactische animatievideo's en filmproducties over het doorgeven van de meterstand voor gas en elektriciteit en de komst van de digitale meter.”
De 33-jarige Nederlandstalige Brusselaar staat niet alleen aan het hoofd van 87 seconds. Zijn Franstalige vennoot Thibaut Dehem richtte het bedrijf in 2012 op. Hij kreeg daarbij de hulp van twee business angels, die tonnen ervaring en een uitgebreid netwerk meebrachten.
Het startkapitaal bedroeg 40.000 euro. De aanvankelijke specialiteit waren korte informatieve animatievideo's, waarmee bedrijven op YouTube konden uitleggen wat ze deden. De naam verwijst naar de aandachtsspanne van de gemiddelde kijker. Na anderhalve minuut haakt hij al af.
Swinnen kwam niet veel later aan boord en groeide uit tot de operationele bedrijfsleider, die het projectmanagement en de communicatie voor zijn rekening neemt. Het bedrijf gaat er prat op dat het kon groeien zonder een beroep te doen op externe investeerders. “Als dienstverlener hadden we snel inkomsten zonder dat er jarenlange research & development voor nodig was. In de beginperiode verdubbelde de omzet elk jaar. We bleven altijd heer en meester in onze boîte.”
Brusselse identiteit
Anderhalf jaar geleden werd het bedrijf overgenomen door het Franse Datawords, dat gespecialiseerd is in digitale marketing. Swinnen is er gerust op dat de lokale eigenheid bewaard blijft en hij spreekt van nieuwe opportuniteiten. “Datawords is geen expert in video en rekent daarvoor op onze knowhow. De Fransen zijn wel wereldwijd actief. Ze kennen de markten en hun gevoeligheden, en hebben klanten in voor ons nieuwe sectoren, zoals mode en cosmetica. Daardoor kunnen we onze activiteiten uitbreiden naar de Verenigde Staten en Azië.”
“Prioriteit voor ons in Brussel blijft wel om nog creatievere en innovatievere campagnes op te zetten voor onze Belgische klanten, en daarmee nog meer impact te hebben. Dat blijft voor ons steeds de uitdaging. Je bent maar zo goed als je laatste productie.”
De internationale opgang van het bedrijf was volgens Swinnen nauwelijks denkbaar zonder zijn Brusselse identiteit. “De meertaligheid en het kosmopolitisme die eigen zijn aan de stad hebben altijd deel uitgemaakt van ons DNA. In het tweetalige Brussel werkten we meteen voor de volledige Belgische markt. Door de mix van bevolkingsgroepen is de stap naar het buitenland heel klein. Die Brusselse melting pot zie je ook terug bij onze medewerkers in de creatieve en commerciële teams. Ik ben goed omringd.”
Het kosmopolitisme kreeg Swinnen zelf met de paplepel mee. Hij is de zoon van oud-ambassadeur Johan Swinnen. Hij is geboren in New York en woonde later in Athene en Den Haag, waar hij naar internationale scholen ging. Als achtjarige moest hij met het gezin Kigali ontvluchten na de genocide in Rwanda. De Belgische uitvalsbasis tussen de buitenlandse omzwervingen was steeds Brussel. Toen de diplomatenzoon aan de VUB afstudeerde als communicatiewetenschapper, was dat met een scriptie over lobbyen in de Europese instellingen.
Het leven van de jonge bedrijfsleider speelt zich af in de hoofdstad. Hij woont in een appartement in de Diksmuidelaan aan IJzer en heeft met zijn vrouw twee jonge kindjes die school lopen in Minimabo in de Dansaertwijk. Hij speelt zaalvoetbal met Dikken Bal Monk en heeft een rijke verzameling films en strips. Zijn vriendenkring is internationaal. “Ik adem en leef Brussel en wil zo lang mogelijk in de stad blijven wonen. Brussel is in zijn diversiteit een perfecte weerspiegeling van de maatschappij.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , productiehuis , bedrijfscommunicatie , 87 seconds , ING , total , nestlé , Uber
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.