Broodhuis Grote Markt

Make.brussels: van kippenhok tot openlucht cinema

© BRUZZ
18/04/2016

Tot 5 mei kun je via de website make.brussels een creatief project indienen dat één van de tien wijken in het centrum nieuw leven moeten inblazen. Inmiddels zijn er 35 projectvoorstellen ingediend. Komt er een kippenhok op de Grote Markt of toch een festival voor straatmuzikanten?

De oproep heeft betrekking op de tien belangrijkste handelswijken van de Vijfhoek: Dansaert, Nieuwstraat, Sint-Katelijne, Sint-Jacob, Zuid/Lemonnier, Kunstberg, Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuw, Grote Markt, Marollen en Zavel.

De projectoproep is op 4 april van start gegaan en loopt nog tot 5 mei. Tot dusverre zijn er 35 voorstellen ingediend. Vooral de Grote Markt kan een creatieve impuls gebruiken, blijkt uit de zes voorstellen die er al werden ingediend. De ene Brusselaar wil er een kippenhok installeren, de ander ziet meer in een festival voor straatartiesten.

Krijgt de Kunstberg er een bomenlaan bij, een openluchtcinema of toch een gemeenschapstafel? En lukt het de Zuid-Lemonnierwijk om het Guinness Book of Records te halen door muntthee te serveren aan 10.000 mensen? Daarover kun je stemmen van 9 tot 20 mei via de website make.brussels

Brusselaars met andere creatieve ideeën kunnen tot 5 mei hun voorstel indienen via de site. Wie wel een idee heeft, maar niet weet hoe eraan te beginnen, kan hulp krijgen: er zijn verschillende workshops gepland waar aan de voorstellen gewerkt kan worden.

Per wijk worden de drie projecten met de meeste stemmen geselecteerd voor de derde fase. Op 28 en 29 mei is er een “creatieve marathon” van 48 uur, waar de kandidaten hun idee kunnen uitwerken tot een prototype. Een jury zal daaruit de tien winnende projecten selecteren, die elk een financiële steun van maximaal 30.000 euro ontvangen.

Van juni tot december krijgen de winnaars de tijd om hun definitieve plannen uit te voeren, in samenwerking met de winkeliersvereniging van de projectwijk en de Stad Brussel.

Het project gaat uit van Brussels minister van Economie Didier Gosuin (Défi) en is een vervolg op de #CallBrussels-campagne. De projecten moeten de imagoschade na de de aanslagen tegengaan. Ook Atrium en de Stad Brussel werken mee.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie , Samenleving , Cultuurnieuws

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni