Bolt, het energiebedrijf dat gespecialiseerd is in groene stroom, neemt geen nieuwe Brusselse klanten meer aan omdat het moet opdraaien voor de kosten van wanbetalers. Het financieel risico is voor het bedrijf te groot geworden. Het bedrijf roept de Brusselse regering op om de wetgeving te herzien die de bescherming van de consument regelt bij het afsluiten van een energiecontract.
Na klantenstop energiebedrijf Bolt: 'Verschraling Brusselse energiemarkt is problematisch'
"We vinden het vervelend dat we een klantenstop moeten doorvoeren. We willen de Brusselaars niet discrimineren, maar door de Brusselse regelgeving lopen onze kosten te hoog op," zegt woordvoerder Dorien Janssens. Over hoeveel wantbetalers het gaat, wil het bedrijf niet vertellen. Wel zegt het bedrijf dat ongeveer 10 procent van hun klanten uit Brussel komt.
Tijdelijke maatregel
Bolt benadrukt dat het over een tijdelijke maatregel gaat en dat het de Brusselse markt niet afgeschreven heeft. Het bedrijf roept de Brusselse regering op om de huidige wetgeving te herbekijken. Zo koos Brussel bij de liberalisering van de markt voor een maximale bescherming van de consument. In de praktijk is het hierdoor voor een energiebedrijf zoals Bolt bijna onmogelijk om de stroomlevering aan wanbetalers stop te zetten. Dat die procedure via een vrederechter loopt maakt het een lange en kostelijke affaire die kan oplopen tot 2.000 euro bovenop de achterstallige betalingen.
Wat de sector ook dwars zit, is dat als een klant niet betaalt de leverancier alle taksen, heffingen en netkosten aan de overheid moet betalen. Daarnaast zijn energiebedrijven verplicht om een contract voor drie jaar af te sluiten met de klant. De consument zelf kan elk moment overschakelen.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Minister van Energie Alain Maron (Ecolo) laat in een korte reactie weten dat de beslissing van Bolt betreurt. "Dit voegt energie-onzekerheid toe en beperkt de keuze voor Brusselse klanten", stelt hij. De minister wijst erop dat energiebedrijven in het midden van een energiecrisis ook een maatschappelijke rol hebben die ze moeten opnemen. "De toegang tot energie op losse schroeven zetten, is niet denkbaar", klinkt het.
"De toegang tot energie op losse schroeven zetten, is niet denkbaar"
Maron wil op korte termijn echter niet raken aan de bescherming van de Brusselse consument. Wel heeft hij op de begrotingsonderhandelingstafel van de Brusselse regering erop aangedrongen om huishoudens en bedrijven te helpen hun energiefacturen te betalen en zo het financiële risico voor bedrijven te verminderen.
Twee grote spelers blijven over
De Brusselse energiemarkt verschraalt wel zienderogen: Engie Electrabel en TotalEnergies blijven over als twee grote energieleveranciers. De rest heeft Brussel verlaten, wegens een te moeilijke markt. Vorig jaar nog gaf Octa+ er de brui aan, ook omdat het financieel risico van wanbetalers te groot is. "Dat er maar twee spelers overblijven, is problematisch voor de concurrentie op de Brusselse energiemarkt", zegt Pascal Misselyn, woordvoerder van de Brusselse energieregulator Brugel. Omdat er amper concurrentiedruk is op de Brusselse energiemarkt kan een beperkt aantal spelers het Brussels energietarief in theorie hoger leggen dan in Vlaanderen of Wallonië.
"Dat er maar twee spelers overblijven, is problematisch voor de concurrentie op de Brusselse energiemarkt"
Voorlopig loopt het niet zo een vaart. Uit cijfers van de federale regulator CREG blijkt dat de gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs in Brussel in september op jaarbasis 2.041 euro bedroeg voor een gemiddeld gezin. Dat is zelfs goedkoper dan Vlaanderen (2.072 euro) en Wallonië (2.245 euro) omdat de Brusselse factuur minder distributiekosten telt. Voor aardgas is de jaarfactuur van een gemiddeld gezin in Brussel (2.970 euro) duurder dan Vlaanderen (2.889 euro) , maar goedkoper dan in Wallonië (3.093 euro).
Maar ook Brugel vindt het geen slim idee om nu - in het midden van een energiecrisis - aan de bescherming van de Brusselse consument te raken: "Energie moet in de eerste plaats snel goedkoper worden voor huishoudens want de prijzen zijn al anderhalf jaar aan het stijgen. Maar dat kan enkel federaal en Europees geregeld worden", stelt Misselyn. Eenmaal de energiecrisis bezworen is, adviseert Brugel wel om andere maatregelen te nemen: "Dan moet de Brusselse regering de huidige wetgeving herzien en op zoek gaan op zoek naar een beter evenwicht tussen de rechten en plichten van de consument.", besluit Misselyn.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.