Audi op het Autosalon 2018

| Autosalon 2018.

Nieuw verkochte auto's even schadelijk als vijf jaar geleden

LG
© Belga
07/01/2020

'Wist je dat de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen de laatste jaren sterk is gedaald? ' Met die slogan op Instagram lokt de automobielfederatie Febiac Belgen naar het Autosalon, dat vrijdag in Brussel begint. Maar de realiteit is minder rooskleurig, stellen De Tijd en L'Echo. De CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's is in 2019 voor het tweede jaar op rij fors gestegen. Nieuwe auto's stootten in België gemiddeld 121,2 gram CO2 per kilometer uit. Daarmee vallen de autobouwers terug op het niveau van 2014.

Er zijn drie oorzaken voor de slechte CO2-resultaten. Om te beginnen zijn Belgische automobilisten de voorbije jaren massaal overgeschakeld van diesel- naar benzinewagens, die minder stikstofoxide (NOx) maar meer CO2 uitstoten. Een tweede oorzaak is de invoering van de Europese uitstoottest WLTP in 2017. Door die meer realistische testcyclus ligt de CO2-uitstoot van nieuwe auto's volgens Febiac gemiddeld 5 à 10 gram hoger.

Milieubewegingen zien in de enorme populariteit van de SUV een derde oorzaak voor de stijgende uitstoot. In 2018 koos een op de drie Belgische kopers voor een stedelijke terreinwagen, vorig jaar steeg dat aandeel naar 39 procent. "SUV's zijn zwaarder en stoten tot een vijfde meer CO2 uit dan een normale auto", zegt Julia Poliscanova van de Europese milieufederatie Transport & Environment.

"Omdat de verkoop van SUV's zo snel stijgt, laat zich dat sterk voelen in de cijfers." Stemmen in de autowereld betwisten dat. "Mensen die nu voor een SUV kiezen, reden vroeger met een monovolume, die even zwaar is", zegt Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van de Belgische Volkswagen-invoerder D'Ieteren. De stijgende CO2-waarden stellen autobouwers in elk geval voor een groot probleem. Vanaf dit jaar mag 95 procent van de nieuw verkochte auto's gemiddeld maximaal 95 gram per kilometer uitstoten. Autobouwers die dat doel niet halen, riskeren miljoenenboetes.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Economie , Milieu , autosalon , auto , uitlaat , CO2 , NOx

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni