Brussels Airlines staat, door toedoen van de coronacrisis, opnieuw voor een donkere toekomst

| Brussels Airlines staat, door toedoen van de coronacrisis, opnieuw voor een donkere toekomst.

Nog geen akkoord tussen Lufthansa en regering over Brussels Airlines

JP
© BRUZZ
16/05/2020

De ontmoeting tussen de Lufthansa-top en de Belgische regering heeft voorlopig nog geen akkoord opgeleverd over de toekomst van Brussels Airlines. In de Wetstraat groeit de twijfel of de regering belastinggeld in Brussels Airlines moet pompen.

Carsten Spohr, de CEO van eigenaar Lufthansa, zakte vrijdag met een klein vliegtuig af naar Brussel voor een ontmoeting met de federale regering. Maar het gesprek over de redding van de noodlijdende Belgische dochter leverde geen resultaat op, zo schrijft De Tijd.

Brussels Airlines vraagt 290 à 390 miljoen euro staatssteun om de coronacrisis te overleven. De regering maakte Spohr duidelijk dat ze alleen in Brussels Airlines investeert als Lufthansa zekerheid geeft over ‘de correcte uitvoering van een realistisch en toekomstgericht businessplan’. Dat moet op winstgevende groei gericht zijn, ecologisch verantwoord zijn en tewerkstellingsvooruitzichten bieden.

De komende dagen onderhandelen beide partijen voort. Opmerkelijk is dat de regering stelt dat een akkoord pas mogelijk is als de directie ook een akkoord bereikt met de vakbonden over de aangekondigde herstructurering. De christelijke bond ACV wil eerst duidelijkheid over de deal tussen Lufthansa en de regering.

Het verdere verloop van de onderhandelingen zal ook afhangen van Duitsland. Lufthansa onderhandelt met de regering-Merkel over een reddingspakket van 9 miljard euro. Zolang in Berlijn witte rook uitblijft, wordt hier ook weinig beweging verwacht.

Verstrekkende gevolgen

De Belgische luchtvaartmaatschappij kondigde dinsdag aan haar activiteiten met een kwart in te krimpen. Daardoor staan duizend jobs op de tocht en zullen tussen de twintig en dertig bestemmingen sneuvelen, grotendeels in Zuid- en Oost-Europa. Vluchten naar hubs in Frankrijk, München en Zürich worden dan weer belangrijker.

De gevolgen van de herstructurering gaan verder dan alleen het personeel van Brussels Airlines, schrijft de Franstalige zakenkrant L'Echo. De verminderde activiteit van Brussels Airlines zal ook te voelen zijn voor andere luchtvaartmaatschappijen, die transitpassagiers mislopen.

Ook de horeca op de luchthaven, Interparking, de NMBS en de bagageafhandelaars gaan de impact voelen, net als het toerisme. "Een koppel geeft gemiddeld 650 euro uit tijdens een weekend aan kunst, restaurants, hotels of het huren van een auto."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Economie , Brussels Airlines , coronavirus , economische crisis

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni