CityDepot, het logistieke bedrijf dat twee jaar geleden in Hasselt begon met ‘slimme’ stadsbevoorrading, is sinds maandag ook aan de slag in Brussel.
Slimme stadsbevoorrading sinds deze week actief
In Hasselt werkt CityDepot zowel in opdracht van transporteurs als van winkeliers. Heel wat transportfirma’s leveren goederen, bestemd voor het centrum, in het magazijn van CityDepot aan de rand van de stad. CityDepot vervoert de goederen vervolgens tot bij de winkels. Dit gebeurt deels met gewone camionettes, deels met elektrische bestelwagens en cargofietsen.
Door dit stukje van het traject uit te besteden, zijn de transporteurs verlost van de laatste kilometers, die vaak relatief veel tijd en geld kosten. Tegelijkertijd wordt het stadscentrum ontlast van een deel van het zware vrachtverkeer.
Ook de Hasseltse handelaren doen geregeld een beroep op CityDepot. Vele winkeliers vinden het onhandig dat transporteurs met hun grote vrachtwagens tot aan hun winkel rijden en daar het verkeer ophouden. Ze verkiezen de bestelling te laten leveren bij CityDepot, dat de pakketten dan groepeert en bezorgt op een afgesproken tijdstip. Om de service voor winkels nog aantrekkelijker te maken neemt de koerier bij de levering ook meteen het verpakkingsafval mee.
In Hasselt is CityDepot een succes, zozeer dat het bedrijf van plan is om fors uit te breiden, in Vlaanderen, maar ook in Brussel. Het bedrijf huurt sinds kort een opslagplaats met loskades in het het TIR-verdeelcentrum in de Lakense Dieudonné Lefèvrestraat. Van hieruit zal CityDepot leveren in Brussel-stad, Schaarbeek en Etterbeek. “We beginnen bescheiden,” zegt bestuurder Marc Schepers van CityDepot. De trajecten in de stad worden uitgevoerd met drie kleine vracht- en bestelwagens – een op elektriciteit, een op gas en een op Euro 6, de minst vervuilende diesel. “Voorts zetten we ook fietskoeriers in,” zegt Schepers.
Voorlopig zijn er alleen nog maar opdrachten van transporteurs. “Maar het is de bedoeling dat het gewest de contacten met de lokale middenstand faciliteert zodat we in de toekomst ook vragen krijgen van Brusselse handelaars,” zegt Schepers. “Het moet van twee kanten komen.”
De eerste zes maanden krijgt CityDepot financiële ondersteuning van LaMiLo (Last Mile Logistics), een Europees project dat goede oplossingen wil vinden voor de lastige laatste kilometer.
“We hopen dat we na die zes maanden een break-even hebben bereikt. Als we een positieve evaluatie kunnen maken, openen we een tweede locatie voor overslag. Op termijn zouden we in Brussel op vijf of zes locaties willen zitten.”
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.