Eind november opent Belgomarkt in Hoog Sint-Gillis: een supermarkt met uitsluitend Belgische producten.
Supermarkt met enkel Belgische producten opent in Sint-Gillis
Het openen van alternatieve stadssupermarkten zit in de lift. In Schaarbeek komt een coöperatieve supermarkt waar alleen coöperanten terechtkunnen. Daarnaast is er ook het project Green Halal (zie links. En binnenkort opent vlakbij het gemeentehuis van Sint-Gillis Belgomarkt.
Op een oppervlakte van 265 vierkante meter zullen ze duizend verschillende producten verkopen, dat is ongeveer de helft van een doorsnee Carrefour Express of City Delhaize. Opmerkelijk: alle producten zijn op en top Belgisch.
Dat zorgt als vanzelf voor een kleiner aanbod. “We willen ingaan tegen de trend van de hyperkeuze. Bij ons zal je maximaal drie merken aardbeienconfituur vinden bijvoorbeeld,” zegt Melanie Mikiels, een van de oprichters.
Ze steken hun energie liever in traceerbaarheid van hun aanbod: 95 procent ervan kopen ze rechtstreeks aan bij Vlaamse, Waalse en Brusselse producenten. “Daarmee wordt de distributieketen ingekort,” zegt Mikiels, “waardoor we de prijzen kunnen drukken en we competitief kunnen zijn.”
Belgomarkt biedt drie soorten in België geteelde of geproduceerde waren aan: ambachtelijke producten, bio fruit en groenten en behandelde voeding, zoals gepasteuriseerde melk of suiker. “We willen eerlijk zijn naar onze klanten toe. Als er industriële verwerking aan te pas gekomen is, zeggen we dat ook,” aldus Mikiels.
Naast producten met het erkende bio-label, zal Belgomarkt voedingswaren verkopen die voldoen aan hun eigen charter. Dat bepaalt dat de producten bio zijn, geen pesticiden bevatten, bewaarmiddelen of chemische kleurstoffen.
Exotische producten komen er niet in. ”Neen, bij ons geen bananen, kiwi’s of mango’s want die groeien hier niet. Maar in Vlaanderen teelt een boer kiwai’s, een variant van de kiwi, en die verkopen we dus wel”.
Quinoa uit Namen
Wel Belgisch zijn natuurlijk witloof, asperges en chocolade. Maar er is ook Belgische whisky en gin van het Limburgse Filliers en Belgische quinoa uit Namen.
Het ‘exclusief Belgisch’-concept is niet nieuw. Ook Le Comptoir Belge en C’est Bon, C’est Belge zetten ’s lands voedselproductie in de kijker, maar die winkels focussen volgens Mikiels en Stevens op fijne kruidenierswaren die het vooral goed doen als cadeau. “Onze ambitie ligt elders,” zegt Stevens. “Wij willen echt een supermarkt op poten zetten waar je 95 procent van je boodschappen kan doen.”
Lees meer over: Sint-Gillis , Economie , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.