Taxifederatie Febet wil manifesteren tegen de zone 30 en de Brusselse kilometerheffing. De federatie laakt ook een gebrek aan overleg. Maar de Brusselse Taxifederatie (BTF), die twee jaar geleden afsplitste van Febet, verkiest het pad van de dialoog.
Taxisector verdeeld over mobiliteitsbeleid
“Sinds haar aanstelling in 2019 vragen we een overleg en meer informatie over de intenties van de regering inzake mobiliteit,” schrijft Febet in een brief aan de redactie. Febet is van plan om te gaan betogen als ze niet gehoord worden. Het eisenpakket is niet mals: een afschaffing van de algemene zone 30, meer taxi standplaatsen, geen stadstol, vermindering van de belastingen en tenslotte een uitvoering van de alreeds lang aanslepende taxihervorming.
Volgens Febet veroorzaakt de zone 30 een sterke vertraging van hun commerciële snelheid, “die al onder druk staat door Covid en Uber”. Ook vinden ze de belastingen voor taxi’s te hoog: “We worden niet gezien als een dienst van openbaar nut, in de ogen van het kabinet (van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt, red.)zijn we slechts eenvoudige weggebruikers”. Taxi’s betalen inderdaad meer belastingen dan andere gedeelde auto’s zoals Cambio.
Manifesteren of niet
Febet wil door Van den Brandt gehoord worden, maar volgens de federatie schuift Van den Brandt de hete aardappel door naar minister-president Rudi Vervoort (PS). Ook al is Vervoort bevoegd voor betalend personenvervoer. “Taxi’s zouden een bevoegdheid moeten zijn van de minister van Mobiliteit en niet van de minister-president,” zegt Febet. “Om die redenen moeten we ons mobiliseren tegen een regering die, in de plaats van zich bezig te houden met de economie, enkel bezig is met fietsen, radars en signalisatieplakkaten”.
De Brusselse taxifederatie BTF is daar helemaal niet mee akkoord. “Wij onderhouden goede contacten met beide kabinetten,” zegt voorzitter Sam Bouchal. “Het is overigens niet slecht dat de hervorming van de taxisector, een dossier dat al even aansleept, naar het kabinet van Vervoort is gegaan bij de aanstelling van de nieuwe regering. Zo weten we zeker dat de mensen in het kabinet al bekend zijn met de complexiteiten van het dossier en zich niet opnieuw moeten inwerken.”
Volgens Febet begint die hervorming al met een valse start, omdat deze gebaseerd zou worden op een rapport van consultancybureau Deloitte, die in andere landen reeds werk heeft gedaan voor Uber. De studie zelf is vernietigend voor de klassieke taxisector: lage lonen, een slecht imago en een weinig rendabel economisch model zouden de sector de das omdoen. De studie moet eerst nog een advies krijgen van Brupartners (de voormalige Economische en Sociale Raad van Brussel) alvorens ze publiek gemaakt kan worden. BTF heeft ook vragen over de voorgeschiedenis van de studie, “maar dat is een beslissing van voormalig minister van Mobiliteit Pascal Smet, en kan dus moeilijk de nieuwe minister worden verweten”.
Zone 30
BTF is, in tegenstelling tot Febet, niet categoriek tegen de zone 30. “Wij kijken eerder naar de reële commerciële snelheid. Dat kunnen we nu, tijdens de lockdown, niet meten. Bovendien was een groot deel van Brussel al zone 30, dus het is niet zeker of dit in de realiteit zoveel verschil zal maken. We zijn meer bezig met toegang tot busstroken voor taxi’s dan met een ideologische kruistocht,” aldus Bouchal.
Lees meer over: Brussel , Economie , Mobiliteit , taxi , BTF , FeBeT , taxifederatie Febet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.