| Het containervervoer beleefde opnieuw een recordjaar.

Trafiek op kanaal gedaald door oorlog in Oekraïne

© Belga
17/02/2023

De havenactiviteit in Brussel is in 2022 met een kleine vijf procent gedaald. De oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland verklaren gedeeltelijk de daling van de trafiek over de waterweg. Het containervervoer kende wel een recordjaar. Dat meldt de Haven van Brussel vrijdag.

De eigen trafiek van de Haven van Brussel was in 2022 het meest getroffen met een daling van 7 procent. Voor alle duidelijkheid: de eigen trafiek nog steeds aan meer dan 5 miljoen ton op jaarbasis. De toename van 3 procent van de transitverkeer zorgt voor een compensatie, waardoor het effect op de globale trafiek beperkt blijft tot een daling van 4,7 procent.

De afname van het eigen verkeer is vooral toe te schrijven aan een verminderd vervoer van bouwmaterialen en olieproducten. Vooral die laatste categorie lijdt onder de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Daarnaast zijn de vrachtkosten gestegen en dus zijn er minder transportmiddelen voor droge goederen.

Een positief punt is wel dat het containervervoer in 2022 opnieuw een recordjaar beleefde met een stijging, in ton, van meer dan 30 procent ten opzichte van 2021.

De belangrijkste partner van de Haven van Brussel blijft Nederland. De havens van Rotterdam, Vlissingen en Amsterdam zijn, samen met die van Antwerpen, goed voor de helft van de Brusselse bevoorrading van koolwaterstoffen. De havens van onder meer Dordrecht en Breskens zijn de belangrijkste aanvoerders van zand voor de Brusselse bouwsector.

Ook elders in het land waren de gevolgen van de oorlog in Oekraïne voelbaar. De Vlaamse Waterweg zag de economische trafiek over de kanalen vorig jaar met bijna 5 procent dalen in vergelijking met 2021. Die lichte neerwaartse trend doet zich overal voor, een enkele uitzondering daargelaten.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni