Het verzoek van de Brusselse Havengemeenschap om de vergunning voor de heraanleg van de Van Praetlaan te schorsen, is afgewezen door de Raad van State. Dat meldt het kabinet van Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit, maandag aan BRUZZ. De Brusselse Havengemeenschap vreest dat project 'Parkway 21' te weinig rekening houdt met zwaar vrachtverkeer en wil verder procederen tot zeker is dat de route naar de haven het verkeer aankan.
Raad van State wijst verzoek ondernemers havengebied af: heraanleg Van Praetlaan gaat door
De Brusselse Havengemeenschap is tegen de Parkway 21, die de A12 met de Van Praetlaan moet verbinden via een groene wandelboulevard. Enkele grote bedrijven uit het havengebied vrezen voor de toegankelijkheid van de centraal-noordelijke zone van het kanaal, het "grootste logistieke en industriële knooppunt in de regio."
Alle autoverkeer zou verlegd worden naar de Van Praetlaan, nu een brede laan met drie rijstroken waarlangs de auto’s de stad binnenrijden. Van die drie vakken zouden er twee overblijven, een voor het verkeer naar het centrum en een voor de auto’s die de stad uitrijden.
Om een vlotte doorstroom van verkeer te waarborgen, zagen de ondernemers naar eigen zeggen "geen andere keuze" dan juridische stappen te ondernemen. Ze dienden een verzoek in bij de Raad van State om de stedenbouwkundige vergunning te schorsen.
De Raad van State vindt dat de ondernemers niet hebben aangetoond dat de uitvoering van de vergunning zou leiden tot een langere reistijd. Ook is niet duidelijk of een langere reistijd financiële kosten met zich zou meebrengen en zo ja, of die een "reëel risico" zou vormen op hun "economische levensvatbaarheid."
Ruzie over rijstroken
De Brusselse Havengemeenschap heeft vooraf meerdere keren overlegd met het kabinet van minister Van den Brand, bevestigen beide partijen. Met name de discussie over het aantal rijstroken deed veel stof opwaaien: de Havengemeenschap was van in het begin geen voorstander van het idee om de rijstroken te beperken.
Uiteindelijk werd een akkoord gevonden over een gewijzigd voorstel. De Van Praetlaan zou op drie rijvakken blijven, maar er zou een systeem komen waarmee ’s ochtends twee stroken voorbehouden worden voor binnenkomend verkeer, en ’s avonds twee vakken voor uitgaand verkeer.
Volgens de Brusselse Havengemeenschap kon het Gewest "niet voldoende zekerheid" bieden over de timing van de concrete aanpassingen. De wijziging werd namelijk niet opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning. "Een nieuwe aanpassing zou maanden kosten en dus maanden vertraging opleveren voor de werf van tram 10. Dat konden we ons niet permitteren en dat hebben we begin juli ook duidelijk gemaakt," legde een kabinetsmedewerker van Van Den Brandt eerder uit aan onze redactie.
Nieuw beroep, ondanks start werken
Ondertussen is de uitvoering van de vergunning van start gegaan. Brussel Mobiliteit is begonnen met een nieuwe rotonde op het kruispunt van de Van Praetlaan met de Vilvoordsesteenweg. Nog op de planning: meer oversteekplaatsen, een wandel- en fietsbrug over de A12 en meer groene ruimte.
Vanaf deze maand wordt het doorgaand verkeer in de Vuurkruisenlaan ingeperkt. Dat wil zeggen: van een drukke verkeersader moet de invalsweg naar Brussel in een rustige lokale rijbaan transformeren. Deze drie kilometer heraanleggen is volgens het kabinet-Van Den Brandt "misschien wel de moeilijkste fase" van de werken, vanwege de zware impact op het verkeer.
Hoewel de werkzaamheden al lang en breed zijn begonnen, legt de Brusselse Havengemeenschap zich voorlopig niet bij de plannen neer. Voorzitter Michel De Bièvre wil via de rechtbank van Eerste Aanleg zijn verzoek om de vergunning te schorsen alsnog doen gelden.
Lees meer over: Economie , Good Move , brusselse haven , haven