De wintersolden waren dit jaar niet bepaald succesvol. Dat zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), die traditiegetrouw op het einde van het winterseizoen handelaars bevraagt. In Brussel daalde de verkoop met vier procent. Het NSZ wijst met de vinger naar de koopmomenten tijdens het najaar, het slechte weer en mobiliteitsproblemen.
Vier procent minder verkocht tijdens solden in Brussel
Lees ook: Solden kennen matige start
“Tijdens het najaar is er al Black Friday, Cyber Monday en andere acties zoals koppelverkoop,” legt Christine Mattheeuws van het NSZ uit aan BRUZZ. “Die kortingsmomenten hebben negatieve gevolgen voor de verkoop tijdens de solden,” gaat ze verder. Ook het slechte weer gooide roet in het eten.
Een andere factor die volgens het NSZ meespeelt is mobiliteit. “In Brussel is het steeds moeilijker om een parkeerplaats te vinden,” aldus Mattheeuws. “Bovendien staan we steeds langer in de file, dat maakt het niet aantrekkelijk om met de wagen naar de stad te komen."
Ten slotte heeft ook de e-commerce een impact op de verkoop in de winkels. "E-commerce betekent namelijk meer concurrentie uit het buitenland," zegt Mattheeuws. "Het is belangrijk dat alle handelaars mee op de kar springen van het online winkelen, dat is een noodzakelijk investering om mee te kunnen draaien," besluit ze.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.