Het Kunstenfestivaldesarts (Kfda), van 2 tot 24 mei, gaat helemaal de politieke toer op. Met de verkiezingen van 25 mei voor de deur is dat natuurlijk geen toeval. Het festivalcentrum is gehuisvest in de voormalige bioscoop Marivaux.
Kunstenfestivaldesarts gaat politieke toer op
"We konden niet naast de verkiezingen heen kijken", zegt Kfda-woordvoerster Anne-Sophie Vanneste aan brusselnieuws.be. "Want die zijn bepalend voor de toekomst van Brussel, en het festival heeft een sterke band met de stad".
Het Kunstenfestivaldesarts schuwt het debat niet. Dat begint al bij de affichecampagne. De traditionele affiches worden deels vervangen door affiches van kunstenaar Tim Etchells. Die zocht mensen zonder stemrecht op - kinderen, mensen zonder papieren - een geeft hen een stem. Hun boodschappen verschijnen op de affiches in de straat, de horeca, culturele ruimten. Die boodschappen luiden onder meer als volgt: 'Let people Move from One Place to Another', 'Niet vergeten om anderen in de ogen te kijken', 'Dat mensen zich hier thuis voelen, al was het maar even' en 'Elke zondag autovrij'.
Extremisme
Maar ook op de planken belooft het spannend te worden. Zo programmeert het festival in samenwerking met de Beursschouwburg de voorstelling The Civil Wars van de Duitse regisseur Milo Rau en het International Institute of Political Murder. Een andere voorstelling van hem over het proces van de Noorse massamoordenaar Anders Breivik werd eerder geweigerd door het Vlaams parlement. De Beursschouwburg, die het stuk had geprogrammeerd, moest toen om zoek naar een andere locatie, en vond die in het Brusselse stadhuis.
In The Civil Wars onderzoekt Milo Rau uitingen van extremisme - onder meer islamofobie en moslimextremisme - en de drijvende krachten achter burgeroorlogen.
Árpád Schilling omringt zich voor het stuk The Party met een groep Hongaarse studenten om de teloorgang van de democratie in zijn land aan te klagen. Hij brengt de anti-Europese gevoelens in een Hongaars dorp in beeld.
De Braziliaanse choreograaf Marcelo Evelin laat zich inspireren door de massabijeenkomsten in zijn land, van carnaval tot protestmars, en bezingt zo de expressieve en politieke kracht van lichamen in beweging.
Link met Brussel
Het festival is ook sterk verankerd in Brussel. Behalve de voorstelling 100 procent Brussels' (zie link), gaat de langlopende samenwerking met de Vier Windenbasisschool in Sint-Jans-Molenbeek verder. In 2014 wordt de samenwerking uitgediept: de leerkrachten doorlopen een vormingstraject, delen hun ervaringen met hun leerlingen via ateliers, opgebouwd rond éen van de voorstellingen van het festival en de ouders komen ook deze keer mee naar de voorstellingen.
Voorts bezoeken een tiental jongeren van jeugdhuis Chicago een zestal voorstellingen tijdens het festival. Via videoclips brengen ze verslag uit van hun impressies.
Het festivalcentrum bevindt zich dit jaar in de voormalige Cinéma Marivaux.
Het programma van het festival vindt u hier.
Lees meer over: Events & Festivals
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.