De Brusselse cultuurhuizen houden de adem in nu de coronacijfers stijgen en de eerste burgemeesters in Vlaanderen beginnen met het verbieden van culturele en andere evenementen. Zullen Brusselse overheden ook hun pijlen richten op binnenactiviteiten? “Een nieuwe sluiting zou de doodsteek zijn.”
| De Ancienne Belgique aan de Anspachlaan.
Lees ook: Geordie Greep ontbindt zijn zappaiaanse duivels op het nieuwe festival Les Nuits Weekender
Omdat de coronabesmettingen blijven stijgen en de afdeling intensieve zorgen van het lokale ziekenhuis vol ligt, heeft de Knokse burgemeester Piet De Groote voor de rest van de maand alle georganiseerde binnenactiviteiten in zijn gemeente verboden. Ook zijn collega in Houthulst heeft alle lokale evenementen geannuleerd.
Naar aanleiding van de stijgende coronacijfers en de beslissingen van de burgemeesters, sloeg Sound of Silence, een initiatief van de evenementensector, dit weekend een nieuwe noodkreet: laat de sector niet in de steek. Ook zonder de door de burgemeesters opgelegde sluitingen merkt Sound of Silence immers dat mensen vanwege de onrust rond de vierde coronagolf aarzelen om tickets te kopen en naar concerten of voorstellingen te gaan.
"Binnenactiviteiten annuleren is een fout signaal. Het is paniek zaaien rond een event dat heel veilig georganiseerd kan worden, heel kwalijk."
Hoe zit dat in de Brusselse cultuurhuizen? “Wat nu op ons afkomt, de stijgende coronacijfers en de maatregelen van de twee burgemeesters, is geen goed nieuws,” zegt Tom Bonte, directeur van concertzaal Ancienne Belgique, die goed twee maanden geleden heropende, na de lange coronasluiting.
Bonte gaat ervan uit dat de onrust rond de vierde coronagolf zeker impact zal hebben op de verkoop. “Dat vertaalt zich altijd met enige vertraging in de cijfers, we wachten bang af.” Tot hiertoe ging het nochtans de goede kant uit met de ticketverkoop. “Vanaf eind september trok het echt aan en oktober was een goede maand, weliswaar niet zo goed als voor de coronacrisis. Dat heeft ook te maken met het feit dat we nog altijd geen internationale artiesten kunnen programmeren. Dat zal pas vanaf 2022 hernemen.”
No shows
Wat Bonte wel opvalt sinds de herstart: de stijging van het aantal no shows, mensen die een ticket gekocht hebben en uiteindelijk toch niet naar het concert komen. “Voor Covid hadden we ook no shows, tien procent ongeveer. Dat ligt sinds de herstart op gemiddeld twintig procent. Ik vermoed dat sommigen schrik hebben, anderen zijn mogelijk vergeten dat ze een ticket hebben. Sommige concerten zijn dan ook verschillende keren verplaatst.”
Aan een nieuwe sluiting, zoals in Knokke, durft Bonte niet te denken. “Dat zou echt de doodsteek zijn.”
'Fout signaal'
Michael De Cock, artistiek leider van de KVS, vindt dat de Knokse burgemeester met zijn beslissing een ‘bijzonder fout signaal’ heeft uitgestuurd. “Het is paniek zaaien rond een event dat heel veilig georganiseerd kan worden, heel kwalijk,” zegt hij. “Bovendien is het niet aan een burgemeester om lokaal en à la carte te gaan bepalen wat kan en wat niet. De sector heeft behoefte aan een gecoördineerd beleid, geen beleid per gouw.”
Volgens De Cock gaan sommige mensen door ‘dit hele gedoe’ niet meer naar het theater durven komen terwijl het veilig is. “Wij hebben in de KVS testevents georganiseerd en er gelden allerlei veiligheidsprotocollen: het masker kan pas af als het Covid Safe Ticket gecontroleerd is, iedereen zit in de zaal en kijkt recht voor zich uit, er zijn overal looprichtingen aangeduid. Ik zie veel onveiligere bijeenkomsten, in cafés of op feesten.”
De Cock vindt ook dat eerst alle tussenoplossingen moeten onderzocht worden voor er ook maar aan sluiting kan worden gedacht. “Desnoods het CST plus masker.”
De KVS trekt sinds de heropstart nog steeds geregeld volle zalen, maar moet daar volgens hoofd communicatie Nadia Verbeeck veel harder dan vroeger voor werken. “Voor elke voorstelling moeten we nu de juiste doelgroepen opzoeken. We schakelen ook influencers in om die te bereiken," legt ze uit. "Zelfs onze klassiekers, die anders in een mum van tijd uitverkocht waren, lopen in eerste instantie maar voor de helft vol, ondermeer omdat de Vlamingen van buiten Brussel niet meer komen. Mits veel extra communicatie-inspanningen lukt het uiteindelijk wel om ze vol te krijgen.”
Openblijven
Ook in de Botanique zag de verkoop er sinds de heropstart behoorlijk veelbelovend uit. “Wel minder dan voor corona, maar niet spectaculair minder,” zegt Kris Mouchaers van de Botanique. Wat hem wel zorgen baart, is de forse stijging – forser nog dan in de AB – van het aantal no shows. “In normale tijden is dat bij ons zo’n zeven procent, nu gemiddeld 25 procent, met uitschieters tot veertig procent.”
Mouchaers hoopt dat de concertzalen deze keer openblijven. “Maar we zijn realistisch. We weten dat corona niet voorbij is. Als er echt een vierde golf komt, weet je dat zalen waar mensen opeengepakt staan als eerste geviseerd worden.”
Operahuis De Munt laten weten dat zij nog geen gevolgen ondervinden van de onrust rond de vierde coronagolf en dat er heel weinig annulaties zijn.
Lees meer over: Brussel , Gezondheid , Cultuurnieuws , coronacrisis , cultuursector coronacrisis , cultuursector , Vierde golf , KVS , De Munt , Ancienne Belgique , Botanique
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.