Extra snelle intercity naar Amsterdam slaat Brussel-Centraal en Brussel-Noord over

Tibert Blommaert
© BRUZZ
13/05/2024
Updated: 13/05/2024 09.59u

De Nederlandse en Belgische spoorwegen starten eind dit jaar met een extra snelle trein van Brussel naar Amsterdam. Die zal beide hoofdsteden ruim veertig minuten sneller met elkaar verbinden, maar stopt enkel in Brussel-Zuid.

Die trein is een aanvulling op de huidige Beneluxtrein en brengt zo het aantal reguliere treinen tussen Brussel en Nederland van 16 naar 32 per dag, heen en terug. Maar de ‘gewone’ Beneluxtrein wordt ingekort tot Rotterdam-Centraal, en de snelle intercity rijdt naar Amsterdam-Zuid in plaats van naar het centraal station van de Nederlandse hoofdstad. Vanaf Amsterdam-Zuid kunnen reizigers wel met tram of metro naar de Amsterdamse binnenstad.

40 minuten sneller

De snelle intercity zal Brussel in ongeveer twee uur met Amsterdam verbinden, meer dan veertig minuten sneller dan nu het geval is. Om dat te bereiken zet NS (Nederlandse Spoorwegen) vanaf december nieuw materieel in dat 200 kilometer per uur haalt op de hogesnelheidslijn. Ook schrapt het daarvoor verschillende haltes. De snelle intercity stopt tussen Brussel-Zuid en Amsterdam enkel in Antwerpen-Centraal, Rotterdam-Centraal en Schiphol.

Kees Smilde is woordvoerder van reizigersorganisatie TreinTramBus. Zij zijn in principe voorstander van de nieuwe trein: “Er is zeker vraag naar een snelle treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam. Die komt er nu eindelijk.”

Overgeslagen stations

Toch heeft TreinTramBus verschillende vragen bij die snelle trein, bijvoorbeeld over het overslaan van Brussel-Noord en Brussel-Centraal: “Wij vragen dat dat herbekeken wordt. Brussel-Noord is een belangrijk overstapstation naar de rest van België, en Brussel-Centraal blijft de belangrijkste bestemming voor toeristen en reizigers naar het centrum.”

Voor alle duidelijkheid, beide stations zullen nog steeds bediend worden door de normale treinverbinding naar Nederland, en die stopt ook in Brussels Airport-Zaventem, Mechelen en Breda.

"Brussel-Noord is een belangrijk overstapstation naar de rest van België, en Brussel-Centraal blijft de belangrijkste bestemming voor toeristen en reizigers naar het centrum.”

Kees Smilde

Woordvoerder reizigersorganisatie TreinTramBus

Volgens Bart Crols, woordvoerder van de NMBS blijft Brussel door de stop in Brussel-Zuid wel bediend: “Die nieuwe trein is een uitbreiding van het internationale treinaanbod, zeker geen inkrimping. Maar om die te kunnen realiseren moeten we hier en daar de dienstregeling aanpassen.”

Smilde is ook bezorgd over de impact die de nieuwe verbinding kan hebben op het binnenlands treinverkeer: “Een binnenlandse intercity tussen Antwerpen en Brussel zal mogelijk verschillende haltes moeten overslaan of zelfs volledig geschrapt worden om plaats te maken voor de nieuwe snelle verbinding met Nederland. Infrabel is dat nu aan het bestuderen, wij hopen dat dat niet nodig zal zijn.”

Crols reageert dat het nog te vroeg is om daar uitsluitsel over te geven: “Wij hebben in april de dienstregeling ingediend voor goedkeuring. Daarbij hebben we voor vier IC-treinen per uur rijpaden aangevraagd, zoals dat nu ook het geval is. Dat wordt nu nog bekeken.”

Openbaredienstcontract

Smilde van TreinTramBus vraagt dat de ‘snelle’ intercity volledig geïntegreerd wordt in het binnenlands treinaanbod: “Nu valt die buiten het Belgische openbaredienstcontract, dat is de vroegere beheersovereenkomst met de NMBS. Daardoor kan de NMBS zelf de prijs van het ticket bepalen. Wij verwachten dat een ticket met die snelle IC duurder zal worden dan nu het geval is. De prijs zal tussen de huidige prijs, en die van de tickets voor de Eurostar naar Amsterdam vallen”, zo verwacht Smilde.

Bovendien zullen binnenlandse reizigers tussen Brussel en Antwerpen niet met de snelle intercity kunnen reizen, dat vindt TreinTramBus geen goede zaak: “In Nederland kunnen binnenlandse reizigers wel van die snelle IC gebruik maken, daar valt die trein gewoon onder wat ze daar de concessie van de NS noemen. Wij vragen dat dat ook voor Belgische binnenlandse reizigers mogelijk wordt."

47 treinen per dag

Volgens de Nederlands Spoorwegen is Brussel de populairste buitenlandse bestemming in Nederland: “NS International verkocht het afgelopen half jaar (begin 2023) gemiddeld zo'n 39.000 tickets per maand naar Brussel. Het aantal verkochte tickets voor Brussel groeit bij NS gemiddeld sneller dan andere bestemmingen.”

Met de komst van de nieuwe snelle Intercity zullen er 47 treinen per dag rijden tussen Brussel en Nederland.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Beneluxtrein , NMBS , NS , Brussel-Centraal , Brussel-Noord , Brussel-Zuid , internationale treinverbindingen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni