In Sint-Joost worden nauwelijks snelheidscontroles met mobiele flitscamera gehouden: nul in het eerste driekwart van 2017, amper drie in dezelfde periode in 2018. Dat stelde politieraadslid Frédéric Roekens (Groen) vast, die de cijfers opvroeg. Dat heeft te maken met het geografische profiel van de gemeente, reageert de politie, die zegt andere controles te houden in Sint-Joost.
Haast geen onverwachte snelheidscontroles in Sint-Joost
Sint-Joost-ten-Node maakt deel uit van de politiezone Brussel-Noord, waaronder ook Schaarbeek en Evere vallen. Roekens, oppositielid in Sint-Joost, vroeg de cijfers specifiek voor zijn gemeente op. Ze worden in het politierapport vergeleken met de cijfers voor de hele zone.
"Het aantal controles in Sint-Joost met een vaste flitspaal - enkel op de Leuvensesteenweg - bedroeg telkens zo'n 20 procent van het totale aantal controles in de politiezone", zegt Roekens.
"Maar daarentegen vond in de maanden januari tot september 2017 doodgewoon geen enkele snelheidscontrole met mobiele radar plaats. In dezelfde periode in 2018 waren dat er slechts drie, amper 1 procent van alle controles met mobiele flitscamera in de zone." (Lees verder onder de grafiek)
Aantal snelheidsboetes
Vertaald naar het aantal pv's voor overdreven snelheid stond Sint-Joost in 2017 in voor 5,5 procent van het totale aantal in de zone, en in 2018 zakte dat percentage naar 4,7 procent.
En dat terwijl voor pakweg door het rood rijden, telefoneren achter het stuur of wildparkeren het aantal boetes in Sint-Joost telkens 15 procent of meer uitmaakte van het totaal. (Lees verder onder de grafiek)
"Waarom wordt er voor snelheidsovertredingen merkelijk minder gecontroleerd en beboet in Sint-Joost dan in Schaarbeek?", reageert Roekens.
"Sint-Joost kende net als Schaarbeek tragische ongevallen als gevolg van overdreven snelheid en het gedrag van hardleerse chauffeurs verbetert niet plots aan de gemeentegrens. De geringe pakkans in Sint-Joost gecombineerd met het stijgende aantal controles in Schaarbeek zou er zelfs kunnen toe aanzetten om in Sint-Joost sneller te gaan rijden."
"Dat er minder vaak mobiele flitscamera's geplaatst worden, heeft te maken met de geografische indeling", reageert politiewoordvoerster Audrey Dereymaeker bij BRUZZ. "Er zijn in Sint-Joost vaker obstakels die verhinderen dat de radar zou werken."
'Onveiligheidsgevoel'
Maar de politie hield eind vorig jaar wel wekelijkse steekproeven op de Koningsstraat. "We zijn daar mee gestopt omdat slechts 1,5 procent van de gecontroleerde wagens te snel reed." Daarna werden de acties verplaatst naar twee andere plekken: Steurssquare en Vierseptemberdagenlaan en de Molenstraat-Haachtsesteenweg-Middellijnstraat, maar op beide plaatsen werden geen problemen vastgesteld met hardrijders.
"Dat neemt niet weg dat er een onveiligheidsgevoel leeft", erkent Dereymaeker. "Maar dat heeft dan te maken met onveilig rijgedrag voor andere weggebruikers, en dat is een andere categorie boetes. Qua alcohol en drugs deden we ook meer controles in Sint-Joost, vooral in 2017, toen nachtclub Mirano nog open was."
Ecolo-Groen Sint-Joost vraagt naar aanleiding van de cijfers meer snelheidscontroles in de gemeente, "net als in de buurgemeentes".
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Justitie , Samenleving , Mobiliteit , Frédéric Roekens , snelheidscontroles , Politiezone BruNo , Politiezone Noord
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.