Er zijn grote verschillen binnen het gewest wat betreft snelheidscontroles in de zone 30's. In Molenbeek maak je veel meer kans op een boete dan in Schaarbeek. In het centrum is de kans wel héél klein, want daar wordt niet of nauwelijks gecontroleerd.
| Snelheidscontroles in zone 30's: grote verschillen binnen het gewest.
Lees ook: De zin en onzin van de zone 30
Drie Brusselse gemeenten kondigden afgelopen week een zone 30 op hun grondgebied aan, terwijl het gewestparlement maandag een voorstel van ordonnantie in die zin wegstemde. “De politie zou de bestaande zone 30’s eerst meer moeten controleren”, was een van de argumenten van de tegenstemmers.
De federale politie verzamelt gegevens over alle verkeersinbreuken in België, ook wat betreft de snelheid. Wij bekeken de cijfers over snelheidsovertredingen in zone 30’s, zowel in de Brusselse politiezones als andere.
1. Elk jaar meer overtreders in zone 30’s gevat
In 2012 schreven politieagenten in België zowat 66.700 snelheidsboetes uit in zone 30-gebieden. In 2014 waren dat er al ruim 92.000, en in 2016 bijna 141.000, meer dan een verdubbeling ten opzichte van vier jaar eerder.
De laatst beschikbare cijfers zijn van de eerste helft van 2017. Toen vatten agenten ruim 80.000 bestuurders bij de kraag, verhoudingsgewijs opnieuw een stijging.
Brussel als gewest volgt die algemene trend. Slingerden Brusselse agenten in 2012 ongeveer 12.000 chauffeurs op de bon die sneller dan 30 reden, in 2016 waren dat er al 32.000. De politie vat dus jaar na jaar meer overtreders bij de kraag.
2. Brussel speelt in de voorhoede
In 2016 werden in het Brussels gewest dus ruim 32.000 snelheidsovertredingen vastgesteld in zone 30's. Als we de vijf grootste steden van het land met elkaar vergelijken, betrapte alleen het – wel veel kleinere – Gent meer overtreders, zowat 40.000. In Antwerpen, Charleroi en Luik werden veel minder inbreuken vastgesteld. (Lees verder onder afbeelding)
In de eerste zes maanden van 2017 haalde Brussel veruit de hoogste score: 24.750 vastgestelde snelheidsovertredingen in zones waar je maar 30 per uur mag. Gent stelde ongeveer 10.000 boetes op, gevolgd door Luik met 6.450.
“Ongeveer drie op de tien vastgestelde overtredingen in zone 30’s gebeurden toen dus in Brussel”, klinkt het op het kabinet van staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). “Het Brussels gewest is hiermee koploper, wetende dat in Brussel zo’n 10 procent van de Belgen woont.” (Lees verder onder de afbeelding)
3. Sommige Brusselse zones controleren meer dan andere
Maar niet alle zones controleren evenveel. De politiezone Zuid (Anderlecht, Vorst en Sint-Gillis), de zone Marlow (Ukkel, Oudergem, en Watermaal-Bosvoorde) en de zone West (Molenbeek en de omliggende gemeenten) stelden in 2016 de meeste inbreuken tegen zone 30’s vast. (Lees verder onder de afbeelding)
Ook in 2017 was dat zo. Absolute koploper in de eerste helft van 2017 was de zone West.
“Het merendeel van onze politiezone is een zone 30. De handhaving ervan is een prioriteit, vandaar de vele vaststellingen”, zegt Julie Mampuy, woordvoerster bij de politiezone.
“Wij hebben veel snelheidscamera's, en houden ook veel controleacties, trouwens ook voor andere snelheidsovertredingen. Voor staatssecretaris Debaets en haar voorgangers is dit een prioriteit, en wij volgen die richtlijnen van het Gewest. Onze burgemeesters steunen dat.” (Lees verder onder de afbeelding)
4. Politiezone Noord bengelt onderaan
In de rangschikking van de zes politiezones valt op dat de zone Bruno (Schaarbeek, Sint-Joost en Evere) zowel in 2016 als 2017 als voorlaatste eindigt.
Ook in de zone 50’s op het grondgebied van de politiezone werden weinig boetes uitgeschreven: in 2017 zelfs het minste van alle zones in het gewest. Op de grotere assen in Schaarbeek vonden het afgelopen jaar een aantal ophefmakende ongelukken met doden en zwaargewonden plaats.
5. Brussel Hoofdstad – Elsene handhaaft niet of nauwelijks zone 30’s
In het centrum is er bewuste politiek om niét te beboeten in de zone 30, zegt het Schaarbeekse burgercollectief 1030/0. Het verwijst daarvoor naar de cijfers: werden er in 2016 in de zone Brussel Hoofdstad – Elsene maar 320 bekeuringen uitgeschreven in een zone 30, in 2017 waren dat er zelfs maar... tien. (zie grafiek bij punt 3). Ter vergelijking: in de zone West waren dat er dus bijna 11.000.
“Wij volgen het beleid van het verkeersparket”, reageert woordvoerder Olivier Slosse van de zone. “Het parket vervolgt enkel als de zone 30 ‘gematerialiseerd’ is. Dat wil zeggen: als je de zone 30 opmerkt, via verkeersdrempels en andere structurele ingrepen.”
De weinige boetes die toch werden uitgeschreven, werden enkel uitgeschreven bij chauffeurs die betrapt werden tegen snelheden hoger dan 40 kilometer per uur. “Ook dat is een legitieme keuze”, zegt Slosse. “We volgen de vervolgingsdrempels van het parket, en focussen vooral op de overtreders met de hoogste snelheden.”
Slosse voegt er nog aan toe dat zijn zone haar doelstellingen op het vlak van aantal gecontroleerde voertuigen heeft gehaald, zowat 27 miljoen in 2017. “Naast het repressieve luik zetten wij ook in op preventie, via radartoestellen die de snelheid aangeven als je langsrijdt.”
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Mobiliteit , verkeersveiligheid , zone 30 , 1030/0 , snelheidscontroles
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.