| Werken aan het spoor (archiefbeeld).

De statistieken over metaaldiefstallen zijn vorig jaar gestegen, ondanks de gezamenlijke acties van de spoormaatschappijen Infrabel, NMBS en de spoorwegpolitie. Daarover bericht Sudpresse maandag.

Na de diefstallenpiek in 2011 en 2012 werden succesvol maatregelen getroffen om het fenomeen te bestrijden. Maar intussen is het aantal metaaldiefstallen opnieuw toegenomen, van 1.732 diefstallen in 2016 naar 1.833 feiten in 2017.

Vooral koper is gegeerd. "Koper is het metaal waarvan de prijs en de beschikbaarheid het meest aantrekkelijk is", aldus Sandra Eyschen, woordvoerder van de federale politie. "Je vindt het overal (niet enkel bij de spoorwegen) en het is over het algemeen niet sterk beveiligd. De berekening tussen kosten (risico's) tegenover baten doet daders jammer genoeg kiezen voor diefstallen...".

De dieven kan je grosso modo onderverdelen in twee categorieën: sociaal zeer kwetsbare mensen die stelen om in hun noden te voorzien en georganiseerde bendes.

"De bendes, waarvan een deel afkomstig is uit het buitenland (hoofdzakelijk oosten van Europa), zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de metaaldiefstallen. De buit wordt meestal in het buitenland verkocht om identificatie te vermijden", aldus Eyschen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Justitie , koper , metaal , NMBS , Infrabel , spoorwegpolitie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni