Om de impasse rond de metrowerken aan het Noordstation te doorbreken, zal Beliris de Noord-Zuidverbinding van boven openen om de verbindingstunnel eronder te kunnen aanleggen. De werken zouden per twee sporen gebeuren en in het weekend, om hinder te beperken.
Beliris opent Noord-Zuidverbinding om metrotunnel aan Noordstation vlot te trekken
De werken aan de toekomstige metro 3 liggen vandaag op twee plekken stil. Ter hoogte van het Zuidpaleis bleek de ondergrond te onstabiel voor de gekozen tunneltechniek. Het is er nu wachten op een vergunning om het Zuidpaleis te ontmantelen, zodat er wel een waterdichte tunnel kan worden aangelegd.
Aan het Noordstation, waar deel een van de metrowerken (de omvorming van de premetro tot metro) verbonden moet worden met deel twee (de uitbreiding met een nieuwe tunnel naar Schaarbeek en Evere), zaten de ingenieurs eveneens met de handen in het haar.
Ondergronds zwembad
Op de plek waar de tunnel zou komen, bleek er immers een aanzienlijke grondwaterlaag vast te zitten tussen een onderliggende kleilaag en de muren van de spoordijk, waardoor een soort ondergronds zwembad ontstond. Dat watervolume is gemengd met erg heterogene ballast van een oude spoorbedding, wat een ingreep op die plek nog bemoeilijkte. Het gevolg van deze obstakels is dat de werken daar al anderhalf jaar stilliggen.
De geplande verbindingstunnel loopt dwars onder de sporen van de Noord-Zuidverbinding, de drukste spoorverbinding van het land
Na overleg met spoorbeheerder Infrabel besloot bouwheer Beliris nu om de verbindingstunnel wat hoger aan te leggen. De werken zullen daardoor niet meer uit de ondergrond uitgevoerd worden, maar van bovenaf. Dat antwoordde staatssecretaris voor Stedenbouw Ans Persoons (Vooruit) dinsdag in het Brussels parlement op een vraag van Isabelle Pauthier (Ecolo). “Er is gekozen voor een methode die voor een korte tijd ernstige hinder kan veroorzaken in plaats van minder hinder over een veel langere periode.”
Beliris bevestigt dat via de sporen en de perrons aan het Noordstation zal gewerkt worden. “Er zal een betonnen brugdek gebouwd worden onder de sporen, als ondersteunende structuur waaronder nadien veilig kan worden verder gewerkt,” laat woordvoerster Elien De Swaef weten.
*tekst gaat verder onder afbeelding
Hinder beperken
De hinder voor het treinverkeer zou tot een minimum beperkt worden. Er zal immers per twee sporen gewerkt worden en steevast in het weekend, in overleg met Infrabel.
Wanneer die werken zullen plaatsvinden, is nog niet duidelijk. Beliris heeft tot maart 2025 om een gewijzigde bouwvergunning aan te vragen.
De verbindingstunnel loopt dwars onder de Noord-Zuidverbinding, de drukste treinverbinding van het land.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , verbindingstunnel , werken metro 3 , Metro 3 , Beliris , Infrabel , Ans Persoons , isabelle pauthier
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.