Het proces van de treinramp in Buizingen zal dan toch in het Nederlands worden gevoerd, dat heeft de politierechtbank van Halle beslist.
Taalwijziging proces treinramp Buizingen niet toegekend
De advocaat van de treinbestuurder had de politierechtbank om een taalwijziging gevraagd. De man spreekt geen Nederlands en volgens zijn advocaat is het belangrijk dat hij – gezien het aantal technische begrippen dat aan bod zal komen op het proces – zich in zijn eigen taal kan uitdrukken. Infrabel en NMBS, die taalneutraal zijn, hadden ook al te kennen gegeven dat ze een Franstalig proces verkiezen.
Het parket van Halle-Vilvoorde verzette zich hevig tegen de taalwijziging. Volgens de openbaar aanklager zou het toekennen van de taalwijziging een gevaar voor de verjaring en de overschrijding van de redelijke termijn met zich meebrengen, aangezien het dossier dan volledig vertaald zou moeten worden. Volgens de advocaat van de treinbestuurder klopt dat argument niet: “De taalwijziging schorst de verjaring en alle cruciale stukken zijn reeds vertaald.”
Vandaag besliste de politierechtbank in Halle om de taalwijziging naar het Frans niet toe te kennen. Volgens de rechtbank is het niet uitgesloten dat een Franstalige politierechter alsnog de vertaling zou vragen van niet vertaalde stukken uit het dossier. De vertaling van al die stukken kan maanden tot een jaar duren volgens de Halse politierechter, die zegt dat de redelijke termijn dan mogelijk wordt overschreden.
Vertragingen
Nog volgens de politierechter heeft de advocaat van de treinbestuurder er alles aan gedaan om het onderzoek te vertragen met verschillende procedures en moet een verjaring koste wat het kost worden vermeden. Die verjaring zou in augustus 2020 al kunnen intreden volgens de berekening van het openbaar ministerie.
“Dat het proces, zoals de advocaat van de treinbestuurder beweert, in september voor de Franstalige politierechtbank kan aanvatten en dat het vonnis nog voor het einde van de jaarwisseling zal worden uitgesproken, is irreëel”, aldus de politierechter van Halle.
Op het proces staat naast Infrabel en NMBS ook de treinbestuurder terecht. De man wordt er van verdacht een rood licht te hebben genegeerd en verantwoordelijk te zijn voor de botsing van de stoptrein Leuven-’s Gravenbrakel en de IC-trein Quévrain-Luik op 15 februari 2010. Bij de ramp in Buizingen kwamen 19 mensen om het leven en raakten 310 personen gewond.
Lees meer over: Brussel , Justitie , treinramp Buizingen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.