“Wij bekijken hoe we onze chauffeurs kunnen beschermen, maar de sleutel ligt bij de Brusselse overheid.” Dat zegt CEO Laurent Slits van Uber Belgium aan BRUZZ, na een hele dag van protest in de hoofdstad. De taxi-app zal vanaf vrijdagavond niet meer werken in Brussel en daardoor zitten bijna 2.000 chauffeurs zonder job. Dat is niet de fout van Uber, vindt Slits, maar van de onduidelijke Brusselse taxiwetgeving.
Uber reageert: 'Regering heeft belofte niet gehouden'
Lees ook: Uber vanaf vrijdag stilgelegd in Brussel
Het hof van beroep heeft woensdag beslist dat de Uber-applicatie in Brussel niet meer toegankelijk mag zijn vanaf vrijdagavond 18 uur. “Uiteraard betreuren we die beslissing, die dramatische gevolgen zal hebben voor onze chauffeurs, maar we zullen die toepassen”, zegt Laurent Slits, Belgisch CEO van Uber, in een interview met onze redactie. In totaal zitten meer dan 2.000 Uber-chauffeurs vanaf dit weekend zonder werk.
Voor Uber Eats en de steps van Lime, twee poten van Uber, verandert er voor alle duidelijkheid niets. Die diensten blijven gewoon beschikbaar in Brussel.
U lanceerde vanmiddag een petitie om de chauffeurs te steunen. Gaat u nog bijkomende steun of sociale bescherming voorzien als bedrijf?
Laurent Slits: Op dit moment hebben we enkel onze petitie gelanceerd. Die behaalde op twee uur tijd al zeker 10.000 handtekeningen. Uiteraard zitten de chauffeurs nu vol stress en intense frustratie. We willen samen met hen nadenken over ondersteuning, want het gaat om mensen die vaak al vier of vijf jaar voor onze applicatie werken. Deze namiddag lanceren we nog een enquête onder de chauffeurs om te bekijken hoe we hen kunnen helpen. Maar de echte sleutel ligt bij de regering. Het gaat hier maar over één ding: het recht om te mogen werken. Daar ligt de oplossing.
Had u het arrest van gisteren zien aankomen?
Slits: Uiteraard moeten rechters de bestaande wetgeving respecteren, maar het probleem is dat het arrest zich baseert op een ordonnantie uit 1995. Die is 26 jaar oud en vandaag totaal voorbijgestreefd. De Brusselse regering belooft ons al zeven jaar om de taxisector te moderniseren, maar heeft haar belofte niet gehouden. Mocht ze dat wel hebben gedaan, dan waren 2000 chauffeurs niet werkloos geworden vanaf morgenavond.
Maar heeft u de chauffeurs dan niet zelf misleid? U wist dat uw dienst eigenlijk niet conform was met de regelgeving. Toch hebben die chauffeurs speciaal dure auto’s gekocht om voor uw app te komen werken.
Slits: Ik wil hiervoor terugkomen op het ontstaan van de wet. De zaak van gisteren is op tien jaar tijd door vier verschillende rechters behandeld, maar er zijn geen twee dezelfde beslissingen genomen. Logisch, want de rechter moet een ordonnantie uit 1995 proberen toepassen op een situatie uit 2021. De wetgeving is zodanig onduidelijk dat je ze niet coherent kan toepassen. Met als gevolg dat 2.000 mensen nu hun job verliezen.
En wij hebben Uber ook niet in een vacuüm geïntroduceerd in Brussel. Wij zijn destijds met de toenmalige minister van mobiliteit (Pascal Smet, red.) gaan praten en hebben hem gevraagd of de ordonnantie, die toen al verouderd was, ons zou toelaten. Het antwoord was ‘ja’. Pas daarna zijn de rechtszaken begonnen.
"De Brusselse regering belooft ons al zeven jaar om de taxisector te moderniseren, maar heeft haar belofte niet gehouden."
Voorlopig moet de applicatie dus stoppen. Hoe vastberaden bent u om in Brussel te blijven werken met Uber?
Slits: We zijn zeer geëngageerd tegenover Brussel. Ten eerste voor onze 2.000 chauffeurs, die graag voor ons werken en goede inkomsten hebben dankzij onze app. Ten tweede voor onze 300.000 gebruikers. Waar moeten zij naartoe als wij niet blijven proberen om hen goede diensten aan te bieden? Dus we willen zeker een oplossing vinden in Brussel, maar die ligt momenteel in de handen van het Gewest.
Stelt u bepaalde voorwaarden om hier te willen blijven? Het nieuwe taxiplan voorziet een maximumaantal aan chauffeurs en minimumtarieven per rit.
Slits: Voor ik me daarover uitspreek, wil ik het plan eerst zien. Het taxiplan is al voorgesteld in september, maar twee maanden later heb ik het nog altijd niet gelezen en de chauffeurs ook niet.
Met wie overlegt Rudi Vervoort bij Uber?
Slits: Dat zou ikzelf moeten zijn, maar ik ben nog niet uitgenodigd op zijn kabinet. We hebben geen contact meer gehad in de afgelopen maanden. Ik ben verheugd dat de chauffeurs vandaag wel ontvangen zijn, maar ik hoop vooral dat de minister-president deze keer belofte houdt en met een echt plan komt om, ik herhaal, 2.000 jobs te redden.
Lees meer over: Brussel , Justitie , Economie , taxiplan , Uber taxiplan , vervoort taxiplan , Laurent Smits
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.