Op Brussels Airport zijn vrijdag elektrische bussen in gebruik genomen voor het vervoer van passagiers van en naar hun vliegtuig. De luchthavenbeheerder kocht daarvoor dertig bussen bij het Chinese bedrijf Build Your Dream (BYD).
Brussels Airport zet elektrische bussen in voor passagiersvervoer
De e-bussen werden sinds begin dit jaar getest en de chauffeurs kregen de nodige opleiding. Vrijdag werden ze dan in gebruik genomen. Ze zullen vooral ingezet worden om passagiers te vervoeren tussen gate en vliegtuig, en op bepaalde momenten ook van en naar luchthavenparkings.
Een volledig opgeladen bus kan 80 kilometer afleggen, preciseert een woordvoerster van Brussels Airport. Maar een luchthavenbus legt gemiddeld maar 12 kilometer per dag af, zo staat op de website van de luchthaven. (Lees verder onder de foto)
"Het project van de elektrische bussen maakt deel uit van de ambitie van Brussels Airport om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen ten opzichte van 2010", zegt Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport Company, in een persbericht.
China over Roeselare
De e-bussen rijden bijna geluidloos en stoten geen CO2 uit. Passagiers kunnen op de bus draadloos internet (wifi) en USB-oplaadpunten gebruiken. Er zijn ook informatieschermen.
De luchthaven bestelde in 2017 dertig elektrische bussen bij het Chinese BYD, tot onvrede van de Belgische busbouwers Van Hool uit Koningshooikt en VDL uit Roeselare. Het e-bussendossier vormt een investering van 13 miljoen euro. Op het tarmac kwam er een stelplaats met oplaadpunten. Een oplaadbeurt duurt 2 tot 3 uur.
Lees meer over: Milieu , Brussels Airport , elektrische bus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.