Een verbod op nachtvluchten en strengere geluidsnormen op Brussels Airport. Met die maatregelen hoopt mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) de geluidsoverlast voor de omwonenden van de luchthaven van Zaventem te beperken. Een ‘pre-electoraal voorstel’ vinden enkele inwoners van de Brusselse oostrand, die de laatste tijd vooral (letterlijk) wakker liggen van landingsbaan 01. "Elke minuut een vliegtuig, dag en nacht, c’est le massacre."
Inwoners Brusselse oostrand zijn vooral bezorgd om fameuze landingsbaan 01
Vliegtuigen die opstijgen en landen op Brussels Airport doen dat afhankelijk van de bestemming en windrichting op een andere start- of landingsbaan. Omdat vliegtuigen in principe het best tegen de wind in opstijgen en er in ons land vaak een westenwind waait, krijgen Brussel en de noordrand dus veel vliegverkeer te slikken.
Vorige week trok de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe nog aan de alarmbel, maar ook in Sint-Pieters-Woluwe ligt men wakker van de kwestie. Al ondervinden ze daar vooral hinder wanneer landingsbaan 01 wordt gebruikt. De fameuze piste 01, vroeger reservepiste 02/20, is de dwarsbaan die enkel wordt gebruikt bij sterke wind uit noordelijke of noordoostelijke richting.
“Mijn kinderen van drie jaar klagen dat ze de laatste tijd niet meer kunnen slapen door het lawaai”
Maar volgens buurtbewoner David Verpeut gebeurt dat vaker dan strikt nodig “en dan vliegt er elke twee minuten een toestel over, soms weken aan een stuk, dag en nacht. In Sint-Pieters-Woluwe vliegen de vliegtuigen vlak boven de gebouwen. Bij mijn schoonmoeder iets verderop in Wezembeek-Oppem, kan je ze bij wijze van spreken zelfs aanraken vanop de tweede verdieping.”
Vooral ‘s ochtends tussen 5.30 uur en 6 uur, wanneer er weer meer vluchten zijn, wordt iedereen wakker, legt Verpeuten uit. "Terwijl we best wel wat vliegverkeer gewoon zijn.”
Gezondheidsschade
Eerder dit jaar wees Bond Beter Leefmilieu op de gezondheidsschade die dat teweeg brengt. Uit een studie van ENV-ISA bleek toen dat meer dan 100.000 omwonenden aan ernstige slaapverstoring lijden door het nachtelijk vlieglawaai.
“Maar het stoort me veel meer dat mijn kinderen van drie jaar ‘s nachts wakker worden van het vliegverkeer,” aldus de jonge vader. Volgens Verpeut is hij overigens niet de enige die hinder ondervindt. “Veel buurtbewoners klagen dat ze de laatste tijd niet meer kunnen slapen door het lawaai.”
Een van hen is Chantal Van Cauteren. “Wij slikken de helft van de landingen. Maar als men daar bovenop landingsbaan 01 gebruikt, krijgen we het nog harder te verduren met elke minuut een vliegtuig, dag en nacht, c’est le massacre,” vertelt de juriste vanuit de meest overvlogen gemeente van Brussel, Sint-Pieters-Woluwe.
Een deel van de oplossing ligt voor Van Cauteren in een aanpassing van de windnormen. Bij te veel staart- of zijwind op de gebruikelijke laterale landingsbanen, opent Belgocontrol de dwarsbaan 01. “Maar vaak anticipeert men op die sterke wind en opent men die fameuze landingsbaan 01 al veel vroeger dan nodig. Bijna de hele maand mei was die in gebruik, met als gevolg: slapeloze nachten. Uit testen blijkt dat mijn man al twintig jaar nauwelijks slaapt. Zelf kamp ik met plotse doofheid en oorsuizingen.”
Stress, geluidshinder en luchtvervuiling zijn dagelijkse kost voor de inwoners van de Brusselse oostrand. Nochtans lijkt er licht aan het einde van de tunnel nu federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet een verbod op nachtvluchten wil.
‘Pre-electoraal voorstel’
“Complete onzin en een pre-electoraal voorstel,” vindt de buurtbewoonster het. “Hoe gaat de minister die nachtvluchten afschaffen als alle cargovluchten ‘s nachts aankomen? Ik geloof nooit dat het er komt. Zaventem is de tweede grootste economische pool in Vlaanderen. Achter de jobs op Zaventem gaan mensenlevens schuil. Ik ben dus voor een evenwichtige oplossing.”
“Mijn echtgenoot en ik worden 65 jaar. We hebben serieus overwogen om ergens anders naartoe te gaan, maar onze drie kinderen zijn hier opgegroeid en we wonen erg graag in de wijk, met fijne buren. Waar zouden we heen moeten?”
Het mag duidelijk zijn: landingsbaan 01 openstellen moet voor de buurtbewoonster de uitzondering blijven, vooral ook omdat die korter en minder veilig zou zijn. “Herinner u de vliegtuigcrash met een toestel van Kalitta Air in 2008. Op een dag crasht hier een vliegtuig,” vreest Van Cauter, die zich niet begrepen voelt door beleidsmakers.
“Men kijkt soms naar ons als rijke nimby’s, maar wij wonen in een rijhuis met een tuin van 50 vierkante meter en hebben hard gewerkt om hier een thuis van te maken. Ook wij verdienen nachtrust.”
Lees meer over: Sint-Pieters-Woluwe , Milieu , Economie , geluidshinder , Brussels Airport , geluidsoverlast vliegtuigen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.