Claxonnerende wagens, snelle motorfietsen en sirenes veroorzaken de hoogste geluidsniveaus in Brussel. Dat blijkt uit een tweede test met geluidsradars in de herfst van vorig jaar. Ook zwaar verkeer is gemiddeld luider dan lichtere personenwagens. Op de installatie van echte geluidsflitspalen en bijhorende boetes is het wel nog wachten. "Liever bewustmakingsradars," zegt minister Alain Maron.
Geluidsradars bewijzen: sirenes en motorfietsen luidst in Brussels verkeer
De geluidsradar stond opgesteld in de Bergensesteenweg in Anderlecht, na een eerdere test in de Louis Bertrandlaan in Schaarbeek begin vorig jaar. Het ging opnieuw om een prototype van zo’n radar, zei minister van leefmilieu Alain Maron (Ecolo) deze week in het parlement. De resultaten waren wel degelijk met vergelijkbaar en betrouwbaar, aldus Maron.
Parlementslid Lotte Stoops (Groen) wou de resultaten van de pilootmetingen in Brussel weten. Die langs de Bergensesteenweg vonden plaats tussen 7 november en 15 december vorig jaar.
Vrachtwagens en bussen zijn dikwijls luider dan lichtere voertuigen, leert die piloottest, al is er geen evenredig verband tussen de massa van voertuigen en hun geluidsniveau. Een motorfiets is, hoewel lichter dan een personenwagen, toch luider in het verkeer. “Bij vergelijkbare snelheden veroorzaken motorfietsen geluidsniveaus die 3 tot 5 decibel hoger liggen dan bij auto’s. Hoewel ze met lagere snelheden rijden, produceren vrachtwagens geluidsniveaus die 3 tot 8 decibel hoger liggen dan bij auto’s,” aldus Maron in de parlementaire commissie Leefmilieu.
Stadsrodeo’s
De installatie van dit soort geluidsradars wordt soms als argument gebruikt door tegenstanders van stadsrodeo’s, waarbij luide motorfietsen of auto’s in bepaalde wijken racen. Alleen blijkt dat praktisch niet zo evident, zei minister Maron. Ten eerste omdat de gebruikte prototypes nog niet officieel zijn goedgekeurd door hun fabrikant. Dat zou in de eerste drie maanden van 2025 moeten gebeuren.
Maar er spelen ook technische belemmeringen. "Door het gewicht van de radars zijn speciale palen nodig,” legde Maron uit. Die mogen niet in de buurt van muren of gevels staan, het zicht moet onbelemmerd zijn en er mag geen andere geluidsbron achter staan, zoals centrale bermen. “Het effect van een dergelijke radar op het lawaai zal dus waarschijnlijk zeer lokaal zijn,” aldus Maron.
Daarbovenop ontbreekt specifieke, Europese wetgeving rond de juiste grenswaarden voor geluidshinder van stadsverkeer, en dus voor een juist kader voor eventuele boetes. Daarom is het volgens Maron “voorbarig” om overal in Brussel geluidsflitspalen te installeren. Hij denkt eerder aan bewustmakingsradars, waar wél een wettelijke basis voor bestaat.
“Wanneer een voertuig een geluidsniveau genereert dat de in het apparaat ingestelde drempel overschrijdt, licht een bericht op het display op. Dat type radar zou in gevoelige gebieden kunnen worden geplaatst, zoals bij ziekenhuizen, bij scholen en in woonwijken, om bestuurders aan te moedigen soepeler en stiller te rijden,” zei Maron.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , geluidshinder , geluidsradars , geluidsradar , Alain Maron