De Stad Brussel trekt 140.000 euro uit om ongebruikte parkeerplaatsen om te vormen tot groene ruimtes of andere functies.
Stad experimenteert met parklets
Een pocket park kende u al, maar hoe heet een groene ruimte die nog kleiner is en een parkeerplaats inneemt? Een parklet, juist. Die omgevormde parkeerplaats hoeft trouwens niet per se groen te zijn, het kan ook om fietsenstalling, een picknickbank of een – zeer compact – speelpleintje gaan.
Het concept van een parklet is vandaag al bekender in de VS, waar het eerste exemplaar in San Francisco zou opgedoken zijn. In Brussel doken het afgelopen jaar dan weer spontane ‘citizen gardens’ op, die bewoners zelf op parkeerplaatsen of voor hun eigen garagepoort plaatsten.
Nu wil ook de Stad Brussel met het concept aan de slag. Op initiatief van schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) maakt het stadsbestuur 140.000 euro vrij om op vier plaatsen zo’n parklet te ontwikkelen. Het is daarbij de bedoeling om vier verschillende types van parklet te kiezen. De parklets zouden telkens ongebruikte parkeerplaatsen innemen, bijvoorbeeld waar er net een deel voetgangerszone is bijgekomen.
"Inwoners van onze stad hebben nood aan ademruimte, nu meer dan ooit", zegt Dhondt. "Met deze eerste parklets geven we ze een plaats om even uit te rusten, iets te drinken of gewoon van een groenere omgeving te genieten. Twee vliegen in één klap, want in afwachting van een volledige heraanleg maken we zo ook een plein of straat aantrekkelijker."
De Stad lanceert nu een openbare aanbesteding voor het project.
Lees meer over: Brussel-Stad , Milieu , parklet , citizen garden , Bart Dhondt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.