De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB heeft 11 medewerkers ontslagen die zich schuldig maakten aan fraude met hun werkuren. Zij registreerden zich wel, maar gingen vervolgens niet aan het werk.
11 MIVB-medewerkers die fraudeerden met werkuren ontslagen
Een paar weken geleden getuigde een ex-medewerker van de MIVB anoniem in La Capitale over een fraudesysteem dat was opgezet onder medewerkers van de Service Unit Field Support. Dat is de dienst die preventief aanwezig en zichtbaar is op de stations en in de voertuigen.
De ex-medewerker vertelde hoe hij en zijn collega's zich wel inbadgden aan het begin van hun diensten, maar vervolgens niet aan het werk gingen op de stations en in de voertuigen. In de plaats zaten zij, soms wel met een tiental, bij een van de medewerkers thuis te drinken, joints te roken en werden er soms zelfs prostituees besteld.
Hoewel de MIVB zich aanvankelijk vragen stelde bij het verhaal, werd toch een intern onderzoek opgestart. Dat onderzoek resulteert nu dus in het ontslag van 11 medewerkers. "We hebben een grondig onderzoek gevoerd, waarbij we verschillende data en informatie gekruist hebben," aldus MIVB-woordvoerster An Van Hamme. "Op basis daarvan zijn we zeker dat deze 11 medewerkers gefraudeerd hebben."
Managers en vakbondsafgevaardigden
De medewerkers omzeilden het controlesysteem door simpelweg niet naar de werkplaats te gaan na de tijdsregistratie of door een derde (ondergeschikte of collega) te laten punteren in de plaats van een medewerker met zijn/haar badge. De ex-medewerker getuigde ook over gekopieerde of valse badges, maar daar vond de MIVB geen bewijs van. Het elftal werd ontslagen en de MIVB diende ook een klacht in bij de onderzoeksrechter. Dat onderzoek loopt nog.
Onder de ontslagen medewerkers bevinden zich managers en vakbondsafgevaardigden, meldt de MIVB. De ontslagprocedures voor beschermd personeel werden geactiveerd bij de arbeidsrechtbank.
De MIVB zegt diep geschokt te zijn door het misbruik van vertrouwen door de ex-werknemers. "Dit verbreekt het vertrouwen dat hoort bij de ondertekening van de arbeidsovereenkomst," staat in een persbericht. "Het legt een versterkte controle op door het management in een tijd waarin verantwoordelijkheid de belangrijkste waarde binnen de onderneming zou moeten zijn."
Maatregelen
De MIVB nam intussen maatregelen om een gelijkaardige fraude te voorkomen in de toekomst. Het management van de betrokken dienst, die eerder ook al in opspraak kwam, verbetert de planning en verstrengt het toezicht op de ploegen op het terrein.
De komende weken neemt de dienst nieuw materiaal in gebruik om de rapportering van de medewerkers te vergemakkelijken en hun controle te verbeteren. Er zullen ook systematisch periodieke controles van de tijdsregistratie worden uitgevoerd.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Justitie , MIVB