Vlaanderen onderzoekt of het haalbaar is om een hyperloop te bouwen, een modern transportmiddel dat snelheden tot 1.000 kilometer per uur kan halen. Het betreft voorlopig nog toekomstmuziek, maar de hyperloop zou een belangrijke schakel kunnen zijn om goederentransport over de weg terug te dringen. Ook als aanvulling op het vliegtuig of de hogesnelheidstrein zou de hyperloop kunnen worden ingezet.
In 6 minuten van Antwerpen naar Brussel: Vlaanderen onderzoekt de 'hyperloop'
Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits (CD&V) ziet wel mogelijkheden in een ultrasnel grondtransportsysteem waarbij capsules - zogenaamde ‘pods’ - aan hoge snelheid doorheen vacuümbuizen worden gestuurd. In die 'pods' kunnen eventueel ook tot 60 mensen plaatsnemen.
Omdat de wrijving wegvalt, kan de hyperloop grote snelheden halen. In ideale omstandigheden kan die snelheid oplopen tot 1.000 kilometer per uur. Volgens Crevits zijn er tal van voordelen voor het transport van goederen.
"De hyperloop is een technologie die Vlaanderen niet mag missen," vertelt Arne De Brabandere, de woordvoerder van Crevits, bij VRT NWS. "De Vlaamse hyperloop, die de havensteden met elkaar moet verbinden, zou in eerste instantie vooral gebruikt worden om goederen te transporteren. Zo ontlast je de autosnelwegen. Daarnaast kunnen we op termijn grote Europese steden met elkaar verbinden."
Volgens de studie die Vlaanderen over de hyperloop heeft laten uitvoeren, zal de totale investeringskost - voor 100 kilometer op het Vlaamse grondgebied - zo'n 3,3 miljard euro kosten. Jaarlijks zou de hyperloop zowat 170 miljoen euro kosten aan onderhoud. Het Vlaamse traject zou per jaar ongeveer 15,6 miljoen passagiers of 5 miljoen ton goederen transporteren.
Richard Branson
Daarnaast betreft het ook een groene transportvorm. “Omdat de pods vacuüm reizen, is er eens gelanceerd nog maar relatief weinig energie nodig. Die wordt bij het afremmen bovendien deels gerecupereerd," vertelt Kris Neyens van VIL , het aanspreekpunt voor de logistieke sector dat door Crevits als ‘hyperloop-manager’ werd aangesteld, in Het Laatste Nieuws.
De passagierscapsules zijn vergelijkbaar met een modern treincompartiment, en bieden plaats aan tot 60 reizigers. “De immense versnelling is voor hen niet oncomfortabel”, aldus Neyens. “De ervaring van reizen met de hyperloop zou hetzelfde zijn als die in een vliegtuig."
In november vorig jaar testte Virgin Hyperloop One van miljardair Richard Branson zijn toestel voor het eerst met mensen. De pod haalde op een traject van 500 meter een snelheid van 172 kilometer per uur. Dat was snel, maar nog ver van de beloofde 1.000 kilometer per uur.
Volgens een rapport van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) is de technologie in theorie ‘duidelijk haalbaar’ als nieuwe vervoersmodus voor afstanden tot 1.500 km. Maar of de hyperloop er ooit ook effectief komt, is nog niet zeker. Naast de technische obstakels, moeten immers ook nog onzekerheden op financieel en regelgevend vlak weggewerkt worden.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , Wetenschap , hyperloop , Hilde Crevits