De Brusselse regering gaat akkoord met de plannen van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt om nieuwe fietspaden aan te leggen op verschillende stukken van de Kleine Ring. Het project kost 7,6 miljoen.
De Brusselse regering gaat akkoord met de plannen van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt om nieuwe fietspaden aan te leggen op verschillende stukken van de Kleine Ring. Het project kost 7,6 miljoen.
Voormalig Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet beloofde in 2017 dat de Kleine Ring in 2020 volledig befietsbaar zou zijn. De aanleg van de fietspaden vordert, zo is het stuk tussen de Fosnylaan en het Hallepoortpark inmiddels ook klaar. Maar er blijven, in weerwil van de vorig jaar goedgekeurde bouwvergunningen en bouwplannen, nog altijd een hoop plekken over waar het nog wachten is op een fietspad.
De Brusselse regering keurde donderdag de plannen van huidig minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Ecolo-Groen) goed om een overheidsopdracht voor een deel van die resterende stukken uit te kunnen schrijven. Het gaat om een stuk van de Nieuwland tot het Louizaplein, van de Naamsepoort tot Madou, van Madou tot het Queteletplein, van het Queteletplein tot de Ginestestraat en van de Albert II-laan tot het IJzerplein. De regering stelt 7,6 miljoen euro beschikbaar voor het project.
"De regering valt niet stil in deze periode", zegt Van den Brandt. "De Brusselaars die nu de fiets ontdekken, hebben nood aan veilige en comfortabele fietsinfrastructuur. We willen hiermee het fietspad op de Kleine Ring, een cruciale schakel in het Brusselse fietsnetwerk vervolledigen."
Ontbreken nog in die volledig befietsbare kleine ring: de stukken IJzer-Sainctelette en de Guldenvlieslaan tussen Louiza en Naamsepoort. Zij krijgen een grondigere beurt dan de rest. Er komt een complete heraanleg, van gevel tot gevel dus. Op die projecten is het nog even wachten.
Het kabinet van Van den Brandt hoopt de openbare aanbesteding zo snel mogelijk open te kunnen zetten, zodat aannemers zich kandidaat kunnen stellen om de werken uit te voeren. Dat kan nog enkele weken duren. Aannemers zullen enkele maanden de tijd hebben om zich in te schrijven. Vanwege de coronacrisis zullen de deadlines flexibeler zijn.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietspaden , afgescheiden fietspaden , Kleine Ring , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.