Bij openbaar vervoersmaatschappij MIVB legt sinds gisteren ongeveer 80 procent van de buschauffeurs het werk neer. Ook 40 procent van de trambestuurders komt niet meer opdagen. Dat zorgt voor heel wat hinder op verschillende bus- en tramlijnen. Het personeel vraagt om veiligere werkomstandigheden, maar de MIVB is niet van plan om extra veiligheidsmaatregelen door te voeren en zegt dat aan alle opgelegde voorwaarden is voldaan.
80 procent buschauffeurs blijft staken, MIVB houdt voet bij stuk
Op 30 april bereikte de MIVB na sociaal overleg een akkoord met de drie grote vakbonden (ACV, ACOD en ACLB, red.) over de terugkeer naar een standaard aantal bussen, trams en metro’s op het Brusselse openbaar vervoersnet. Doel was om op 4 mei, bij de heropstart van het bedrijfsleven, de frequentie al gevoelig op te drijven. Tegen de definitieve heropening van de scholen op 18 mei zou de MIVB dan weer op volle toeren moeten kunnen draaien.
‘Voelen ons niet veilig’
Maar de oorspronkelijke startdatum werd met een week verlengd, naar 11 mei. Het personeel eiste nog bijkomende garanties voor zowel hun eigen veiligheid als die van de reizigers. En die kwamen er volgens een groot deel van het personeel niet, of toch onvoldoende. Verschillende bus- en tramchauffeurs leggen daarom al sinds maandag het werk neer.
Het gaat om 80 procent van het buspersoneel en 40 procent van de trambestuurders. En dat laat zich voelen op de lijnen 17, 33, 36, 60, 75, 76, 86, 89 en 98. Voor de trams blijft de hinder beperkt tot lijn 7 die niet wordt bediend. Het metroverkeer verloopt normaal.
De bestuurders maken duidelijk dat het niet gaat om een staking, maar wel om een personeelsactie waarbij ze beroep doen op hun herroepingsrecht. Dat biedt medewerkers de mogelijkheid om in geval van nood de werkpost te verlaten.
"Er wordt te weinig gecontroleerd op het dragen van de mondmaskers en de voertuigen worden niet genoeg gedesinfecteerd"
“Heel wat collega’s voelen zich onveilig”, legt Youri Jans, buschauffeur verbonden aan de stelplaats in Haren uit. “Er wordt te weinig gecontroleerd op het dragen van de mondmaskers en de voertuigen worden niet genoeg gedesinfecteerd. Voor een dienstwissel maken we zelf gebruik van het openbaar vervoer. Die vindt altijd plaats op het traject zelf, maar daardoor komen we onvermijdelijk in contact met passagiers. Dat willen we graag anders zien.”
Ook voor de ononderbroken ritten moet volgens Jans dringend een oplossing worden gezocht. “Een werkdag van een MIVB-bestuurder bestaat uit twee shifts van telkens vier uur, met tussenin een lange pauze van ook nog eens vier uur. Die brengen we normaal gezien door in een van de ontspanningsruimtes, maar door de coronacrisis zijn die afgesloten. In plaats van uit te rusten, zijn we nu aangewezen op de straat, of onze wagens om die tijd te overbruggen.”
MIVB: ‘Elk voertuig wordt op regelmatige basis ontsmet’
Bij de MIVB reageren ze verbaasd op de klachten. Ze laat weten dat in het plan alle veiligheidsvoorschriften in acht zijn genomen. “Geen enkel voertuig verlaat de stelplaats zonder eerst helemaal te zijn gereinigd. Nadat een traject volledig is doorlopen staat aan elke terminus een kuisploeg klaar om een bus of tram te desinfecteren. De chauffeurs krijgen dan ook tijd om zelf hun stuurpost te ontsmetten. Ieder personeelslid beschikt daarvoor over een eigen schoonmaakpakket”, weerlegt woorvoerster An Van hamme de argumenten van Jans.
"We doen er alles aan om het fysiek contact tussen de reizigers en de bestuurder tot een minimum te beperken"
“We doen er alles aan om het fysiek contact tussen de reizigers en de bestuurder tot een minimum te beperken. Zo hangt er een lint dat het passagiersgedeelte scheidt van de plek van de bestuurder. In dat opzicht is het ook niet meer mogelijk om op de bus of tram zelf nog een kaartje te kopen."
Ook de ontspanningsruimtes op de stelplaatsen zijn opnieuw toegankelijk. "Ze schoongemaakt en klaar voor gebruik. In volle lockdown waren ze afgesloten omdat in die periode ook de ononderbroken dienstregeling uitzonderlijk niet van kracht was.”
Van hamme ziet dus niet in waarom een aanpassing van de bestaande regeling nodig is. Ze benadrukt ook nog eens dat het akkoord ondertekend is door alle vakbonden. Toch voelt Jans wel degelijk steun vanuit die hoek. “Er zijn vakbondsafgevaardigden die al hebben laten weten dat ze onze grieven zullen verdedigen tijdens het sociaal overleg.”
Wanneer en of er verder overlegd wordt tussen directie en vakbond is niet duidelijk. Jans hoopt in ieder geval dat er snel een oplossing uit de bus komt, want werkbereidheid is er zeker. “Het is niet zo dat we niet willen uitrijden. We willen alleen dat het kan op een veilige manier", aldus de buschauffeur nog.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , staking , coronamaatregelen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.