De lage emissiezone zorgt ervoor dat het aandeel zwaar vervuilende wagens in Brussel aanzienlijk slinkt. Dieselwagens met Euronom 3 vormen nog maar 0,3 procent uit van het wagenpark. Ook types voertuigen die vanaf 2022 verboden zullen worden, rijden nu al minder rond in de Brusselse straten. Dat blijkt uit cijfers vrijgegeven door minister Alain Maron (Ecolo).
Aandeel verboden dieselwagens slinkt ten gevolge van LEZ
Maron gaf de cijfers mee als antwoord op een vraag van Serge De Patoul (Défi) in de commissie Leefmilieu van het Brussels Parlement/
De lage emissiezone die in Brussel in 2018 werd ingevoerd, bedoeld om de meest vervuilende auto's uit de stad te weren, lijkt niet aan haar doel voorbij te schieten. Sinds vorig jaar mogen dieselwagens met euronorm 3 of minder niet meer in de stad rijden. Zo'n twee procent van het gewestelijk wagenpark was dat. Dit jaar is dat aandeel geslonken naar 0,3 procent, blijkt uit analyse van de data verzameld door de ANPR-camera's in de stad. Dat heeft Alain Maron (Groen) verklaard na een parlementaire vraag.
Euronorm 4: van achttien naar elf procent
Vanaf 1 januari volgend jaar wordt de lage emissiezone nog strenger voor eigenaars van dieselvoertuigen, want dan worden wagens met euronorm 4 uit de stad geweerd. Volgens Alain Maron gaat het om elf procent van het totale wagenpark, oftewel 40.000 voertuigen, waarvan 4.000 bestelwagens, die vanaf dan niet meer in de stad zullen mogen rijden. "In 2018 ging het nog om achttien procent van het totale wagenpark", voegt Maron daaraan toe.
"Dat laat zien hoe krachtig het signaal op lange termijn is dat we versturen dankzij de lage emissiezone. Mensen worden aangemoedigd om rekening te houden met de veranderende regelgeving."
Voor benzinewagens verandert vooralsnog niets. Enkel voertuigen zonder euronorm of met euronorm 1 zijn verboden. De eerstvolgende verstrenging voor benzinevoertuigen volgt pas in 2025, dan zullen wagens met euronorm 2 worden geweerd. Een volledige overzicht van de regelgeving is terug te vinden via deze link.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Lage Emissie Zone , Alain Maron