Het aantal ongevallen in mobiele of vaste wegenwerfzones is de jongste jaren sterk gestegen. Elke dag worden meer dan drie personen verwond of gedood bij een ongeval in een werf. Dat meldt verkeersveiligheidsinstituut Vias, naar aanleiding van een dodelijk ongeval woensdag op de E42 waarbij een arbeider het leven liet.
Aantal ongevallen in wegenwerfzones groeit fors
Vorig jaar werden in totaal 884 letselongevallen geteld. Daarbij vielen zestien doden en 1.164 gewonden. Sinds 2014 is het aantal ongevallen met 19 procent gestegen: 14 procent op autowegen en 21 procent op de andere wegen.
De cijfers stijgen in de drie gewesten, maar de toename is het sterkst in Brussel (+123 procent), daarna volgen Wallonië (+23 procent) en Vlaanderen (+9 procent). "Die relatieve toename in Brussel moet zeker niet overdreven worden omdat de cijfers in de hoofdstad erg klein zijn," vertelt woordvoerder van Vias Benoît Godard. "Waar er in 2014 in totaal 34 letselongevallen gebeurden, waren dat er in 2018 76. De situatie is op dit moment het slechtst in Wallonië."
Op snelwegen is bij één ongeval op twee in een werf een vrachtwagen betrokken (tegen 26 procent algemeen) en in één op vier gevallen een bestelwagen (tegen 17 procent algemeen), wat de ernst van die ongevallen met 30 procent doet toenemen vergeleken met het gemiddelde van de ongevallen. Per duizend ongevallen worden inderdaad 40 doden opgetekend (tegen 31 elders).
Verstrooidheid
In veel gevallen liggen onaangepaste snelheid en verstrooidheid van de bestuurders aan de oorsprong. Vias erkent ook de smalheid van de rijstroken in zo'n werfzones. "Er veel te snel rijden kan gevaarlijk zijn voor de arbeiders, maar kan hen ook stress bezorgen en gezondheidsproblemen veroorzaken: meer lawaaihinder, sterkere luchtverplaatsing, meer pollutie...", preciseert het verkeersinstituut.
Woensdagnamiddag kwam een arbeider om het leven na een aanrijding door een wagen op een werf langs de E42 nabij Temploux. Om een stootkussenvrachtwagen te ontwijken, week de bestuurster uit en reed een arbeider aan die instond voor de signalisatie. De man werd tientallen meters weggeslingerd en was op slag dood.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , verkeersongeval , wegenwerfzones , Vias
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.